Vorige week al kregen inwoners van gemeenten in noordoost Twente een brief van waterbedrijf Vitens met de alarmerende boodschap dat er deze zomer mogelijk minder water uit de kraan komt. Inmiddels kwam daar per mail of anderszins een nieuwe waarschuwing overheen om zuinig om te springen met (drink)water. Als gevolg van de aanhoudende hitte was het waterverbruik afgelopen woensdag 40 procent hoger dan normaal.
Volgens Vitens werd er dit jaar nog niet eerder zoveel drinkwater gebruikt op één dag. Aanleiding voor het waterbedrijf om nogmaals een dringend beroep te doen op zowel particulieren als bedrijven zuinig om te springen met drinkwater. ”We doen er alles aan om genoeg drinkwater te leveren. Maar dat lukt alleen als iedereen helpt.”
Vitens geeft de volgende tips om tijdens deze tropische dagen water te besparen:
• Gebruik drinkwater alleen als het nodig is (blijf wel genoeg drinken).
• Douche maximaal 5 minuten, één keer per dag.
• Vul het zwembadje niet opnieuw. Dek het af en houd het schoon. Tip: ga naar natuurwater of een openluchtbad.
• Sproei de tuin liever niet, maar gebruik water uit een regenton. Als u toch sproeit, doe dit dan maximaal één keer per week en voor 7.00 uur of na 23.00 uur
• Gebruik zo min mogelijk water tussen 18.00 en 23.00 uur (dan is het het drukst).
Voor meer informatie, ook over de voorraadkelders, zie: www.vitens.nl/noordoosttwente.
De Oldenzaalse VVD heeft naar aanleiding van de waarschuwing van Vitens schriftelijke vragen gesteld aan het college over mogelijke drinkwaterproblemen in Noordoost-Twente. Daarmee wil de fractie inzicht krijgen in de risico’s voor Oldenzaal en in de maatregelen die worden genomen om toekomstige knelpunten te voorkomen.
Volgens fractielid Marloes Ottenhof lijkt schoon drinkwater vanzelfsprekend en betrouwbaar. “Totdat het onder druk komt te staan. Daarom moet er volgens de VVD-fractie vooruit worden gekeken. “Met woningbouw, economische groei en klimaatverandering is het belangrijk om tijdig inzicht te hebben in de toekomstige drinkwatervraag en de mogelijke gevolgen daarvan voor Oldenzaal.”
Ottenhof vraagt het college onder meer hoe bij woningbouw en ruimtelijke ontwikkelingen rekening wordt gehouden met de beschikbare drinkwatercapaciteit. Maar ook welke rol de gemeente speelt in het stimuleren van waterbesparing en klimaatadaptatie. Ook ziet de fractie kansen om bestaande maatregelen, zoals de Groenblauwe Tuinsubsidie, verder te versterken. Dit alles in samenwerking met Vitens en regionale partners. Volgens Ottenhof stopt dit vraagstuk niet bij de gemeentegrens.