Verkeer
Stuur appje
Zoek

Hoger nachttarief in parkeergarage, bijbetalen voor evenementen en reclamezuilen: zo wil Enschede meer geld genereren

20250620 Thumbnail belastingen Enschede
Beeld: GoogleMaps/Gemeente Enschede/1Twente

Enschede heeft grote gaten te vullen in de begroting. Maar de donderdag aangekondigde bezuinigingen die oplopen tot meer dan 22,5 miljoen euro zijn daarvoor niet de enige middelen die het college aangrijpt. Ook het genereren van meer gelden (lees: het verhogen van inkomsten uit belastingen) is inmiddels een beproeft middel om financiële gaten te dekken. Er wordt onder meer werk gemaakt van een nieuw soort lokale belasting: de vermakelijkhedenretributie.

Het college van B&W denkt komende jaren de belastinginkomsten te verhogen met jaarlijks 3,8 miljoen euro. Een groot deel - 2,5 miljoen euro - heeft te maken met de zogeheten inflatiecorrectie. Alle belastingtarieven stijgen volgend jaar met 4 procent. Het is aannemelijk dat in de jaren na 2026 soortgelijke verhogingen plaatshebben, maar dat is formeel nog niet bekend en het kan altijd een keuze zijn om daarvan af te wijken. Bij de onroerendezaakbelasting voor bedrijfspanden is sprake van een structurele meevaller van 400.000 euro per jaar.

Weekendje Enschede wordt duurder

Los van de bovengenoemde extra inkomsten wil het college ook een aantal andere lokale lasten en heffingen verhogen. Het voorstel is om de toeristenbelasting met 10 procent te verhogen. Nu betaalt een bezoeker van een hotel, camping, pension of B&B in de regel 2,95 euro per nacht. Daarmee is Enschede nu al de duurste gemeente voor toeristen in Overijssel.

Vanaf 2027 wordt het tarief verhoogd naar ongeveer 3,25 euro per persoon per nacht. Het college denkt dat dit minimaal 70.000 euro per jaar extra oplevert voor de gemeentekas. "We zitten dan nog steeds rond het gemiddelde van het tarief in Nederland", aldus het college in de zomernota.

Meer betalen voor dienstverlening

Dan de leges. Wie een vergunning of een reisdocument aanvraagt bij de gemeente, moet daarvoor betalen. Deze vorm van belasting is over het algemeen bedoeld om de ambtelijke kosten die met het maken van het aangevraagde product gemoeid zijn, te dekken. Voor wat betreft de vergunningen voor fysieke plannen (omgevingsvergunning) is dat geregeld. Maar bij de publieke dienstverlening is er nog ruimte.

Het college stelt voor om voor het totaal aan leges en vergunning ook 100 procent kostendekkend te werken. Dat betekent dat er vanaf 2027 nog zo'n 550.000 euro per jaar aan extra inkomsten mogelijk zijn. Wie bang is dat een rijbewijs, een paspoort of een identiteitskaart straks meer dan honderd euro kost: dat kan niet. Voor deze drie tarieven geldt een wettelijk maximum. Welke tarieven wel gaan stijgen, dat wordt later bekend.

20240113 Afbeelding van kstudio op Freepik 1Twente Coen Krukkert stadhuis Enschede geld
Lees ook
Enschede gaat dit jaar 880 miljoen euro uitgeven (en hier gaat het naartoe)

Zo worden ook de leges voor milieuvergunningen gemaximaliseerd. Dergelijke vergunningen lopen op dit moment nog via de Omgevingsdienst Twente, maar volgens wethouder Marc Teutelink zijn de veertien Twentse gemeenten het erover eens dat voor milieuvergunningen het maximale tarief mag worden gevraagd. Dit levert Enschede 80.000 euro per jaar extra op.

Nachttarief in garage naar 5 euro

Dan de gemeentelijke parkeergarages. Want ook parkeertarieven mogen tot gemeentelijke belastingen worden gerekend. Althans, als het om straatparkeren gaat. De regels voor parkeren in de garage zijn iets ingewikkelder, dat hebben we gemerkt toen de gemeente Enschede na dreiging met rechtszaken moest stoppen met het 'gratis parkeeruurtje'.

In ruil daarvoor bedacht het college het zogeheten nachttarief. Wie zijn of haar auto na 19.00 uur in de Van Heekgarage zet, hoeft na het uitgaan niet meer dan 3 euro te betalen (1 euro per uur, maximaal 3 uur). Daar komt na een jaar weer een eind aan: het avond- en nachttarief blijft staan op 1 euro per uur, maar vanaf 2026 worden er maximaal 5 uren (dus 5 euro) berekend. Het levert de gemeente waarschijnlijk 100.000 euro extra op.

Reclamezuilen langs de snelweg

Ook inkomsten uit reclame kunnen worden gezien als een gemeentelijk belastingtarief. Neem de abri's, ofwel bushokjes. Tot nu toe bleven de winsten uit die reclamezuilen beperkt. De posters moesten eens in de zoveel tijd vervangen worden en dat kost ook weer geld. Maar met het digitaliseren van een deel van de 193 bushokjes breekt een nieuw tijdperk aan. In feite kan je onbeperkt reclameboodschappen aanbieden (ook gemeentelijke mededelingen), omdat er geen papieren rol vervangen hoeft te worden.

Lees verder onder de afbeelding.


Reclamezuil snelweg Google Maps
Ook Enschede ziet wel wat in (digitale) reclamezuilen langs de A35.
Beeld: GoogleMaps

Maar het college denkt groter. Langs vijf invalswegen moet een digitaal scherm komen waarvoor ook reclame kan worden verkocht. En alsof dat nog niet genoeg is denken B&W ook aan twee snelwegschermen langs de A35. Vergelijk het een beetje met de reclamezuil bij Frans op den Bult, maar dan digitaal. Totale extra inkomsten: 325.000 euro.

Bijbetalen voor evenementen

Tot slot een scrabblewoord: de vermakelijkhedenretributie. Dit is een nieuw soort belasting die de gemeente in rekening wil brengen. Er komt volgens het college veel kijken bij het soepel en veilig laten verlopen van grote evenementen. Die kosten wil het college dus doorberekenen, door bijvoorbeeld een euro per verkocht ticket te vragen.

In de raad werd de vermakelijkhedenretributie, toen deze al eens werd geopperd, door de PVV gekscherend een 'belasting op plezier maken' genoemd. Het invoeren ervan blijkt overigens nog een complexe zaak. Voor 2027 wordt de belasting (die 100.000 euro per jaar moet opleveren) in ieder geval niet ingevoerd.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.