Verkeer
Stuur appje
Zoek

Laurens (24) is de nieuwe havenmeester van Twente Airport én de jongste van Nederland

Twente Airport heeft sinds zondag een nieuwe havenmeester. En met zijn 24 jaar is Laurens Esveldt de jongste van Nederland. Hij viel op zijn eerste officiële werkdag meteen de neus in de boter.

Er landde zondag namelijk een Boeing 777 van Virgin op de luchthaven om daar te worden ontmanteld. Aan Laurens en zijn team de taak om de veiligheid op het vliegveld te regelen door de vastgelegde procedures nauwgezet te doorlopen, brandweer in te huren, de landingsbaan te inspecteren en aan beide zijden van de baan stroken van 7,5 meter vrij te maken van allerlei ongerechtigheden. “We zorgen ervoor dat geen dingen in de motoren van het vliegtuig terecht kunnen komen,” vertelt Laurens.

Boeing op Vliegveld Twenthe
Lees ook
Grote Boeing landt op Twente Airport voor ontmanteling

Twintig vliegtuigen per dag

Elke luchthaven moet een havenmeester hebben, dat is bij wet geregeld. Het is een fulltime baan. Sinds het Enschedese vliegveld in 2017 weer actief werd gebruikt voor met name de kleine luchtvaart is het een komen en gaan van vliegtuigen. Op Twente Airport landden in die tijd 21 grote passagiersvliegtuigen voor de sloop. Vorig jaar waren er 6300 vliegbewegingen, zo’n twintig per dag.

Helikopterpiloot

Esveldt is de jongste havenmeester van Nederland. “Tja hoe word je dat? Ik was al sinds 2019 assistent en was een soort van luchtverkeersleider. Ik ben intern doorgegroeid.” Natuurlijk had hij wat met luchtvaart. De spottersheuvels is voor hem geen vreemde plek en zijn vader is helihavenbeheerder van het ziekenhuis. “Vliegen was thuis altijd een gespreksonderwerp. Ik wilde helikopterpiloot worden bij Defensie. Dat lukte niet en toe kwam de functie bij Twente Airport vrij.”

20230402 Overdracht Havenmeester Twente Airport Daan Hoekstra Laurens Esveldt Foto Twente Airport
Laurens (rechts) neemt het stokje over van Daan Hoekstra (links)
Beeld: Twente Aiport

Testvliegveld

De luchthaven is nog volop in beweging. “We vragen ons af waar de business voor ons zit. We zien kansen als testvliegveld. Er zijn nieuwe ontwikkelingen: elektrisch vliegen en vliegen op waterstof. Die kunnen bij ons worden getest. Met onze start- en landingsbaan van 2400 meter kunnen we dat faciliteren. Als havenmeester doe ik daaraan mee.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.