Hengelo heeft in 2025 meer restafval per inwoner ingezameld dan een jaar eerder. De hoeveelheid fijn restafval steeg van 66 naar 73 kilo per inwoner. Ook het grof restafval nam toe: van 27 naar 34 kilo per inwoner. Dat blijkt uit de Jaarrapportage Hengelo 2025 van Twente Milieu.
De stijging volgt op een roerig jaar rond de inzameling van verpakkingsafval bij hoogbouw in Hengelo. De bovengrondse verzamelcontainers voor plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drinkpakken (pmd) maakten plaats voor een nieuw inzamelsysteem.
Bewoners van hoogbouw kregen gratis doorzichtige zakken, die zij eerst één keer per week op vaste plekken aan de straat konden zetten. De gedachte was dat dit schonere afvalstromen zou opleveren, maar in de praktijk pakte het systeem anders uit dan de Hengelose raadswerkgroep afval had bedacht.
Afval werd vrijwel dagelijks aangeboden, en niet alleen pmd. Op veel plekken lagen grijze zakken. Ook werd grof restafval gedumpt bij inzamelpunten. Op verschillende plekken in de stad ontstonden daardoor afvalhotspots. Daarop werd besloten om afval twee keer per week op te halen.
Uit de nieuwste afvalcijfers over 2025 blijkt overigens ook dat de hoeveelheid gescheiden ingezamelde verpakkingen in Hengelo fors is gedaald. In 2024 werd nog 54 kilo PMD per inwoner ingezameld, in 2025 was dat 45 kilo. Ook de ingezamelde hoeveelheden gft en papier namen af. Gft daalde van 94 naar 90 kilo per inwoner, papier van 42 naar 39 kilo.
Wat de oorzaak is van een daling van het ingezamelde pmd en de stijging van restafval, is nog niet duidelijk en wordt niet onderbouwd in de nieuwste rapportage. Mogelijk speelt een combinatie van problemen met de pmd-inzameling bij hoogbouw en minder goed gescheiden afval een rol. Nadere analyses daarvoor ontbreken vooralsnog.
Opvallend is wel dat de Hengelose rapportage* dit jaar geen sorteeranalyse van het restafval bevat. In rapportages van andere gemeenten zijn die analyses nadrukkelijk wel opgenomen. De gemeente Hengelo komt overigens jaarlijks met een uitgebreide afvalmonitor met daarin een nadere duiding van de cijfers en ontwikkelingen rond afval. Daar is het nu het wachten op.
* Bron: TwenteMilieu
Door de stijging van het restafval raakt Hengelo verder verwijderd van de Twentse afvalambitie. Die is erop gericht om de hoeveelheid fijn restafval in 2030 terug te brengen naar 50 kilo per inwoner per jaar. Hengelo leek goed op weg, maar zit nu met 73 kilo fijn restafval 23 kilo boven dat beoogde niveau.
Met nog zo’n vier jaar te gaan, moeten dus nog de nodige stappen worden gemaakt. Een nuance daarbij is dat de stad het altijd nog beter lijkt te doen dan buurtgemeente Enschede, waar het ingezamelde fijn restafval vorig jaar op zo'n 92 kilo per inwoner per jaar lag.
Intussen stuurt Hengelo bij om de inzameling bij hoogbouw te verbeteren. De gemeenteraad stemde in januari in met nascheiding voor flatbewoners om de huidige problemen aan te pakken. Vanaf januari 2027 kunnen bewoners van hoogbouw hun restafval en PMD in één zak weggooien.
Daarvoor moeten 157 bestaande ondergrondse containers worden omgebouwd en komen er 22 nieuwe containers bij. Een nascheidingsinstallatie moet het verpakkingsmateriaal er daarna uitfilteren. Voor laagbouwwoningen verandert er niets: zij blijven PMD scheiden met een eigen container.
Wel is de vraag waar Hengelo het restafval van hoogbouwbewoners vanaf 2027 laat nascheiden. Twence wil een nascheidingsinstallatie bouwen met een maximaal kostenplaatje van 14 miljoen euro. Begin dit jaar startte het bedrijf een aanbestedingsprocedure voor het bouwen van zo'n installatie die medio 2028 operationeel moet zijn.
Totdat die installatie beschikbaar is, kan het restafval van hoogbouwbewoners in Hengelo nog niet via Twence worden nagescheiden. Voor de tussenliggende periode zal dus een tijdelijke oplossing moeten worden gezocht.