Verkeer
Stuur appje
Zoek

Frank rijdt van Hengelo naar Schier met een ijscokar: ‘Morgen staat het hele eiland op z’n kop’

260625 frank boereboom ijs
Frank Boereboom op de camping in Zoutkamp: "Ik heb genoeg ijs voor de hele week bij me, in zeven smaken."
Beeld: frank boereboom

Frank Boereboom is met z'n ijscocar De Dekselse Snor onderweg van Hengelo naar Schiermonnikoog. Vorige week vrijdag vertrok hij en met een tempo van 13 kilometer per uur komt hij morgenmiddag aan op het Waddeneiland. Onderweg overnachtte de Hengeloër op campings, in B&B's en 'gewoon bij mensen thuis'. En overal verkocht hij ijs voor het goede doel: de Stichting Nelly.  

Om daar maar even mee te beginnen. De naar z'n moeder genoemde stichting helpt kinderen die het financieel niet breed hebben aan leuke uitstapjes. Naar een pretpark bijvoorbeeld of een bioscoop. Het ijs dat Boereboom (63) in z'n vrije tijd al jaren vanuit zijn 55 jaar oude ijscokar verkoopt, krijgt-ie gratis van een ijsfabrikant en de opbrengst uit de verkoop gaat naar de Stichting Nelly.

Onderweg heeft Boereboom de afgelopen dagen al de nodige ijsjes verkocht. "Als ik overnacht op een camping, dan zorg ik dat ik me na aankomst eerst even opfris en daarna ga ik bellen." Hij doelt op de bel aan de wagen. Als die klinkt, staan er binnen no time mensen rond de kar. 

Zoutkamp

Inmiddels – het is nu donderdagmiddag – is Boereboom aanbeland in het Noord-Groningse Zoutkamp. Vrijdag nog 14 kilometer en dan pakt de Hengeloër de boot vanaf Lauwersoog naar 'Schier': "Ik kan je nu al vertellen: morgen staat dat hele eiland op z'n kop! Ze hebben me de hele week gevolgd op social media en ook de lokale en regionale omroepen hebben onderweg uitgebreid over mij en Snorrie bericht."

Dat viel ook mensen onderweg op: "Je wilt niet weten hoeveel duimpjes en leuke opmerkingen ik kreeg onderweg."  

240909 Frank Boereboom STILL
Lees ook
Dankzij moeder Nelly's genen is zoon Frank al jaren de grootste kindervriend van Hengelo

Boereboom en z'n vrouw gaan al meer dan tien jaar op vakantie naar Schiermonnikoog. "Het eiland heeft ons hart gestolen. We gaan zeker twee of drie keer per jaar. Dat zegt wel genoeg. Inmiddels hebben we daar veel bekenden en vrienden gemaakt. En onze twee bordercollies vinden het heerlijk om er over het strand te rennen."

Moeder Nelly

Bij bijna alles wat hij deze week doet, houdt Boereboom z'n overleden moeder Nelly in gedachten. Woensdag stuurde iemand hem een brief met daarin een paar rake opmerkingen over haar.

Hij deelde ze op Facebook: ‘Met haar vijf eigen kinderen, een druk gezin en alles wat daarbij komt kijken, koos Nelly ervoor om haar hart en haar huis open te stellen. Dat zegt alles over wie zij was. De impact daarvan is veel groter geweest dan zij waarschijnlijk heeft beseft.’ En: ‘Ondanks haar eigen drukke gezin en alle verantwoordelijkheden die daarbij hoorden, was jouw moeder het die ons een aantal jaren achter elkaar even uit die zorgwekkende omgeving heeft weggehaald en kon laten genieten, mij weer kind kon laten zijn’.  

“Ik herkende mijn moeder zo goed in die mooie woorden. Ik ben blij dat ik door haar ben opgevoed.”

"Ik herkende mijn moeder zo goed in die mooie woorden. Ik ben blij dat ik door haar ben opgevoed. Het is vooral daarom dat ik uit haar naam mensen wil helpen. Weliswaar op een ander gebied, maar wel met dezelfde intentie."

RTV Oost maakte vorige week deze video bij het vertrek uit Hengelo:

Op de camping in Zoutkamp staan de kinderen inmiddels in de rij voor een ijsje. Het was met de hitte nog een hele uitdaging om het ijs de afgelopen dagen koud te houden. Elke avond ging de accu aan de lader en dat bleek voldoende: "Het ijs smaakt nog steeds prima. Ik heb genoeg ijs voor de hele week bij me, in zeven smaken. Ik verwacht met name zaterdag heel veel ijs te verkopen in het dorp Schiermonnikoog, maar dan nog zal ik wel iets overhouden."  

Gekleurd

Wat hij ook zal overhouden aan de reis is een bruine kleur. En dan vooral aan een kant. "De kar is aan één kant open. Ik ben aan die kant beduidend bruiner dan aan de andere kant, haha."

Op de aanhanger

De terugreis zal iets sneller gaan dan de tocht heen, vertelt Boereboom: "Een collega pikt mij zondag op van de boot. We zetten De Dekselse Snor op een aanhanger en rijden dan terug naar Hengelo. Maandag moet ik namelijk weer gewoon werken." En dat is niet als ijsverkoper; Boereboom werkt als accountmanager bij een bedrijf in vloerreinigingsmachines. 

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met RTV Oost
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.