Het formatieproces, dat 84 dagen duurde, lag wat in hun slagschaduw. Hun namen waren al bekend en dat leidde tot gedoe over poppetjes, nog voor de pen voor een coalitieakkoord in de inkt was gedoopt. Maar woensdagavond werden zij geïnstalleerd als wethouder in de gemeente Enschede.
Die coalitie wordt gevormd door PRO (de fusiepartij van GroenLinks en PvdA), Burgerbelangen Enschede, de VVD en de ChristenUnie. PRO werd de grootste bij de gemeenteraadsverkiezingen en leidt de coalitie, BurgerBelangen werd de tweede partij. Beide hebben acht zetels in de raad en leveren twee wethouders. VVD, met vier zetels, levert er één, CU net zoveel als het aantal zetels: eveneens één.
De coalitie in Enschede heeft een paar (semi)primeurs. Voor het eerst sinds jaren is de vrouwelijke helft van de bevolking weer vertegenwoordigd in het Enschedese bestuur. Nog niet evenredig, maar je zou kunnen zeggen: het begin is er. Zowel Narda Teke-Bozkurt als Willemijn Punte-Zwart zitten de komende vier jaar in het Vak-K van de Enschedese volksvertegenwoordiging.
Beiden komen uit de PRO-geledingen. Punte-Zwart is een onbekende in de Enschedese gemeentepolitiek. Anders dan gebruikelijk heeft zij niet eerste een periode in de gemeenteraad gezeten. Teke-Bozkurt is de eerste vrouwelijke wethouder van niet-Nederlandse afkomst in de stad.
Iets vergelijkbaars geldt voor VVD’er Malkis Jajan. Hij werd in oktober 2024 wethouder in de plaats van Jeroen Diepemaat, nu burgemeester van Losser. En daarmee was hij de eerste Enschedese wethouder met allochtone roots. Jajan werd voor een tweede termijn - formeel zijn eerste - geïnstalleerd. Hij is Syrisch-Orthodox, Teke-Bozkurt is moslim. Ook dat zijn primeurs.
Marc Teutelink en Barry Overink nemen namens BBE plaats in het gemeentebestuur. Harmjan Vedder namens CU. Vedder en Teutelink werden opnieuw geïnstalleerd, Overink voor het eerst. Het nieuwe college telt daarmee één wethouder meer dan het vorige.
Lees verder onder de afbeelding.
Vijf van de zes nieuwe wethouders werden in maart gekozen als gemeenteraadslid. De zetel die met hun nieuwe ambt vrijvalt, is gevuld door kandidaatsraadsleden die net wat lager op de lijst stonden. Maandagavond werden in één moeite door vier nieuwe raadsleden benoemd: voor PRO Robin Sligman en Paul Oonk, Hans de Ruiter namens BBE en VVD’er Luc Staal.