De wandelvierdaagse van NAH Oost, voor Twentenaren met niet-aangeboren hersenletsel, gaat niet door. De organisatie besloot maandagavond het evenement af te gelasten vanwege de verwachte hitte deze week. Extra zuur: het zou de eerste lustrumeditie worden.
Deze maandag, dinsdag, donderdag en vrijdagavond zou er worden gelopen. Maar volgens de weersvoorspellingen loopt de temperatuur in Twente deze dagen op tot boven de dertig graden, waardoor het niet verantwoord wordt gezien om de wandeltochten door te laten gaan.
"We vinden het allemaal heel erg jammer en verdrietig", zegt organisator Ellen Stamsnieder. Toch vindt NAH Oost het niet verantwoord om de wandelingen door te laten gaan. Volgens de organisatie kunnen incidenten als gevolg van de hitte niet volledig worden voorkomen, waardoor de veiligheid van deelnemers niet kan worden gegarandeerd.
De stichting wijst erop dat mensen met niet-aangeboren hersenletsel vaak meer moeite hebben met het reguleren van hun lichaamstemperatuur. "Die laat je met dit weer geen vijf kilometer wandelen."
NAH Oost is een stichting die zich inzet voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel en hun familieleden. De organisatie doet dit onder meer door activiteiten en ontmoetingen te organiseren. Al vijf jaar organiseren vrijwilligers en sponsoren de wandelavonden in juni.
Deelnemers kunnen een week lang in groepsverband wandelen in Hengelo en Enschede. De routes worden zorgvuldig uitgekozen en deelnemers kunnen kiezen tussen een korte en een lange afstand. Daarnaast zijn de paden goed toegankelijk voor rolstoelen en driewielfietsen. Na afloop is er traditiegetrouw een broodje knakworst en een ijsje van Van de Poel.
Mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) zijn, de naam zegt het al, geheel gezond geboren. Op latere leeftijd hebben ze schade opgelopen aan de hersenen. Door een ongeluk, een beroerte, een bloeding in de hersenen, een tumor of een ontsteking. Hierdoor kunnen ze onder andere problemen krijgen met bewegen, denken, praten en/of met hun gevoel. Zo kunnen sommigen minder goed prikkels verwerken; daarom wordt er tijdens het wandelevenement bijvoorbeeld geen harde muziek gedraaid.
De teleurstelling over de afgelasting is groot. Als het weer had meegewerkt, was het bovendien een bijzondere editie geworden. Dit jaar stond namelijk de vijfde editie van het evenement op het programma. "Maar als zelfs de verpleegkundigen het afraden, kunnen we niet anders dan het afgelasten."
Volgens haar heeft de stichting lang getwijfeld over de beslissing. Voor de wandeltochten hadden zich ongeveer negentig deelnemers aangemeld. De doorslag kwam toen zo'n vijfentwintig deelnemers van woonlocatie Geert de Leeuw dringend werd afgeraden om mee te doen. "Er wordt niet gewandeld."
De vrijwilligers zijn inmiddels druk in overleg over de vraag hoe het nu verder moet. Het liefst haalt de organisatie de afgelaste wandelavonden later dit jaar nog in. Of dat daadwerkelijk lukt, kan Stamsnieder op dit moment echter niet beloven. "Als het dit jaar niets wordt, schuiven we het lustrum gewoon door naar volgend jaar."