Corona in Twente

Protest gedupeerde rijschoolhouders

Rijschoolhouders beginnen de gevolgen van de tweede lockdown te voelen. Hun lesauto’s staan stil en de compensatie voor gederfde inkomsten is onvoldoende. Vrijdagmiddag demonstreerden zij bij het pand van het CBR in Enschede.

Zo’n zeventig lesauto’s kwamen op de protestoproep van de regionale rijschoolvereniging af. De meeste uit de regio, maar ook een zestal rijschoolhouders uit Nijmegen kwam steun betuigen. Overigens wil Annette Homeijer, van de gelijknamige Enschedese rijschool, niet van een protest spreken. “We willen aandacht vragen voor onze problemen.”

Probleem verschuiven

Hans Pierik, rijschooleigenaar van Drive Easy in Enschede, vertelde vorige week in 1Twente Vandaag dat verschillende collega’s op het randje van omvallen staan. De rijschoolhouders die aanwezig waren bij de protestactie schetsen een verschillende beeld. Algemene deler is wel dat zij allemaal veel inkomsten missen, sommigen passen bij uit eigen middelen. Maar die zijn eindig of bijvoorbeeld bestemd voor een pensioen. Daarmee verschuift het probleem naar later.

Regelingen onvoldoende

Verreweg de meeste rijschoolhouders - vijfennegentig procent - zijn zelfstandig. Dat bleek ook bij de protestbijeenkomst. De maatregelen treffen hen dan ook het meest. De zelfstandigenregeling van de overheid (Tozo) levert alleen iets op als je partner niet of maar weinig werkt en er geen andere potjes of inkomsten zijn. Wie zijn lesauto niet least en geen pand of kantoor houdt, komt niet in aanmerking voor een tegemoetkoming in zakelijke vaste lasten. In de praktijk betekent het voor veel rijschoolhouders dat zij geen of nauwelijks inkomen uit hun bedrijf hebben.

Rijschoolhouders 1 Ernst Bergboer
Rabee Al Shamany: "Wij eten ons pensioen op." © Ernst Bergboer

“Het is heel krom”, vindt Homeijer. “Taxi’s gelden wel als bedrijfsinstrument, lesauto’s niet.” Dat betekent dat taxihouders een veel hogere tegemoetkoming in hun vaste lasten krijgen dan rijschoolhouders. Voor taxi’s geldt daarbij ook dat ze mogen doorwerken en geen wegenbelasting betalen. Homeijer: “Bij ons loopt dat allemaal door: afschrijving, belasting, verzekering, maar daar staat niks tegenover. Geen tegemoetkoming, geen inkomsten.”

Grensprobleem

In de grensregio speelt nog een ander probleem: sommige rijschoolhouders wonen in Duitsland, net over de grens, maar geven hun lessen in Nederland. Zij komen voor geen enkele regeling in aanmerking. Volgens Pierik speelde dat bij de eerste lockdown ook, maar zou de regering daar bij een volgende rekening mee houden. “Dat is dus niet gebeurd.”

Rijschoolhouders 4 Ernst Bergboer
Rijschoolhouders zien wachtlijsten groeien © Ernst Bergboer

Wachtlijsten en achterstanden

De rijschoolhouders zien daarnaast de wachtlijsten van mensen die een rijvaardigheidsdiploma willen schrikbarend oplopen. Homeijer: “Het gaat een hele tijd duren voordat we die hebben weggewerkt. Ik heb klanten die al drie keer hun examen hebben moeten verplaatsen. Ga er maar vanuit dat die mensen allemaal minstens tien extra lessen nodig hebben, als dat straks weer mag.”

Motor- of brommerlessen mogen wel. Die vinden plaats in de buitenlucht en er is geen sprake van contact. Maar het CBR is gesloten en examineert niet. Homeijer: “Het mag dus wel, maar niemand neemt nu les, natuurlijk. Anders hadden we nog iets kunnen doen.”

Een Nijmeegse rijschoolhouders protesteerden vorige week met een optocht door de stad. In Enschede kwamen zij steun betuigen. “De auto staat toch stil”, motiveerde een van hen met een wat pijnlijk lachje. “Of het iets uithaalt, geen idee. Maar dan heb ik in elk geval gedaan wat ik kan.”

CBR gesloten Ernst Bergboer
Geen rijexamens... © Ernst Bergboer