De VVD in Hengelo heeft het college van burgemeester en wethouders in een brief om opheldering gevraagd over de toename van het aantal wildgeparkeerde fietsen in de binnenstad. Volgens de fractie leidt dit tot onveilige situaties en belemmeren de fietsen de toegankelijkheid van de binnenstad. Fractievoorzitter Mitchell Boers wijst met name op de kruising Enschedesestraat/Wemenstraat/Brinkstraat, die op zaterdagen volledig is volgezet met fietsen.
Boers is positief over de stijgende bezoekersaantallen in het centrum, de aangelegde fietsparkeerplaatsen en het zogenaamde shared space-principe, waarbij voetgangers, fietsers, fatbikes en scooters samen de openbare ruimte delen. Tegelijkertijd luidt de VVD de noodklok over het toenemende probleem van ‘wildparkeren’ van fietsen.
“Veel fietsers weten de stallingen niet te vinden, waardoor grote rijen fietsen ontstaan voor winkels. Dit belemmert ondernemers en vormt ook een obstakel voor mindervaliden.” De partij wijst ook op de veiligheid en denkt dat het de doorgang van hulpdiensten, zoals brandweer en ambulance, ernstig kan bemoeilijken bij calamiteiten.
Boers wil van het college weten of er wordt gehandhaafd en of er mogelijkheden zijn om deze kruising vrij te houden van fietsen. De partij denkt zelf aan het attenderen van bezoekers op de fietsparkeerplaatsen, evenals het verplaatsen van fietsen naar een specifieke plek, waar mensen hun fiets kunnen ophalen in het geval van foutparkeren.
De VVD is niet de eerste partij die vragen stelt over fietsparkeren in de stad. Ook andere partijen, waaronder GroenLinks en Pro Hengelo, deden dat al eens. Vragen kwamen ook aan bod in een politieke markt op 1 april jongstleden over mobiliteit in Hengelo. Hierin werd onder meer het nieuwe fietsplan ‘De Fietser Centraal’ besproken, dat onderdeel is van het Mobiliteitsplan 2040 Heel Hengelo in beweging! In het fietsplan staat wat de gemeente de komende jaren wil bereiken als het gaat om de bereikbaarheid per fiets in Hengelo, maar ook als het gaat om parkeervoorzieningen en veiligheid.
Wethouder Hanneke Steen zei in de politieke markt dat de overlast van geparkeerde fietsen de aandacht heeft bij het college. We zien dat fietsers gaan voor de kortste route en het liefst voor een winkel parkeren. Dat is natuurlijk heel gemakkelijk en ook fijn dat het kan. We zien nu ook op de zaterdagen dat het aantal fietsen op de Enschedesestraat toenemen. Ik maak mij samen met u zorgen over de hulpdiensten. Wij houden het goed in de gaten.
Fragment uit de politieke markt van 1 april jl met reactie van wethouder Hanneke Steen op overlast van fietsen op de Enschedesestraat:
De wethouder deed in april al de toezegging om te kijken wat eraan te doen is, maar wees nadrukkelijk ook op de verschillende belangen die er zijn: “Er zijn winkeliers die geen fietsen voor hun deur willen hebben, maar er zijn ook bezoekers die hun fiets juist voor een winkel willen parkeren. Daar moeten we een evenwicht in zien te vinden. Het rigoureus schoonvegen zal geen oplossing zijn. We zullen er andere dingen op moeten verzinnen.”
De gemeente is voor het maken van een nieuw fietsplan niet over één nacht ijs gegaan. Zo zijn er onderzoeken uitgevoerd met betrekking tot fietsveiligheid, fietsnetwerk en fietsparkeren. Ook is er extra onderzoek gedaan naar de fietsparkeerbezetting en -capaciteit in de binnenstad van Hengelo.
Alhoewel de gemeente ernaar streeft om straatparkeren voor fietsen te ontmoedigen, wordt er de komende jaren toch geïnvesteerd in extra fietsparkeerplekken op straat, gericht op kort winkelbezoek. Een voorbeeld zijn het maken van plaatsen met een aanbindmogelijkheid door plaatsing van een zogenaamd nietje: een cortenstalen frame, waaraan een fiets vastgemaakt kan worden.
Het is de bedoeling dat er in de toekomst ook meer grotere fietsenstallingen komen in de binnenstad: “We hebben de afgelopen jaren veel gedaan om bezoekers naar onze binnenstad te krijgen. Heel lang hoopten we dikke rijen fietsen te zien, zoals we die nu zien. Dat betekent dat het goed gaat. We hebben twee nieuwe fietsenstallingen, op het De Wetplein en onder de markt. Er komen er nog een paar bij als we Lange Wemen verder gaan ontwikkelen.”
In het nieuwe fietsplan van de gemeente Hengelo staat dat die in de toekomst wil inzetten op gedragsverandering om bezoeker daarmee te laten parkeren in de nieuwe fietsenstallingen. Op de lange termijn wordt fietsparkeren tijdens drukke momenten uitsluitend toegestaan in de stallingen. Dit zorgt voor meer ruimte voor winkelend publiek, bewoners en bezoekers. Er zal dan ook actief worden gehandhaaft om gevaarlijk geparkeerde fietsen, fout geparkeerde fietsen, weesfietsen en fietswrakken te verwijderen. Hiervoor hanteert de gemeente het Uitvoeringsplan Fietsparkeren (pdf)."
Als het gaat om het fout parkeren van fietsen dan staat daarover ook het één en ander opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), met regels op het gebied van openbare orde en veiligheid.
Foutgeparkeerde fietsen die langere tijd op straat staan, fietswrakken of weesfietsen worden een paar keer per jaar opgeruimd door de gemeente. Die krijgen eerst een label met een waarschuwing. Blijft een fiets dan nog staan, dan wordt deze verplaatst naar het fietsdepot van de gemeente, waar de eigenaar 'm vervolgens kan ophalen.