Verkeer
Stuur appje
Zoek

Hengelose afdeling Veilig Verkeer Nederland: 'Verkeer brutaler en roekelozer, gedragsverandering weggebruikers nodig'

Het totaal aantal verkeersdoden mag dan verder afnemen, maar het aantal ouderen dat betrokken raakt bij ongevallen met e-bikes blijft gestaag stijgen, ook in Hengelo. Volgens Hans van Dam, voorzitter van de Hengelose afdeling van Veilig Verkeer Nederland, moet er meer worden gericht op gedragsverandering bij verkeersdeelnemers. "Met alleen het aanpakken van de infrastructuur kom je er niet."

De opkomst van e-bikes brengt nieuwe uitdagingen met zich mee op het gebied van verkeersveiligheid. Door de hogere snelheid, zit een ongeval al snel in een klein hoekje. "Wat opvalt aan de cijfers, is dat bij veel ongevallen er sprake is van een eenzijdig ongeval." Door de hogere snelheid verliezen vooral oudere mensen sneller de controle. Tegelijkertijd is het verkeersgedrag volgens Van Dam brutaler geworden, met toenemende agressie en roekeloosheid.

Infrastructuur

Volgens Van Dam is de infrastructuur in Hengelo aanzienlijk verbeterd de laatste jaren: "De infrastructuur ligt er goed bij in Hengelo. Zeker nu de Breemarsweg en Groot-Driene worden aangepakt." Maar volgens Van Dam kom je er niet met het aanpakken van de wegen alleen. Hij vindt dat een groot deel van de verkeersongevallen te wijden valt aan het gedrag van verkeersdeelnemers. "Je kunt er wel een bord neerzetten, maar daar kun je niet iemands gedrag mee veranderen."

Veilig Verkeer Nederland ziet een tweedeling, namelijk de aanpak van de fysieke omgeving en het menselijke gedrag. Vooral op het laatste punt is nog veel terrein te winnen: "We moeten een opvoedingsfront op nationaal niveau hebben. Alle verkeersregels zijn niet vanuit de hemel bedacht om automobilisten te pesten. Verkeersveiligheid is van ons allemaal." Jongeren worden al actief bereikt via scholen met workshops en verkeersexamens.

Ouderen boven de zestig

Van Dam vindt het nationale verkeersveiligheidsplan van de overheid maar een half plan is. “Als we er voor willen zorgen dat in 2030 de helft van de ongevallen plaatsvinden en in 2050 geen ongevallen zijn, dan moet er heel zware aanpakken zijn om dat te bereiken." De mensen die het vaakst betrokken zijn bij ongevallen, de ouderen, is nou juist de doelgroep die het lastigst te bereiken zijn. “Helaas kunnen we ouderen vaak alleen bereiken via algemene boodschappen en moeten we maar hopen dat het aanslaat”, vertelt van Dam.

Zestigplussers zijn niet op één plek te vinden, zoals scholen bij jongeren en kinderen. Wel focust de Hengelose afdeling van Veilig Verkeer Nederland op speciale projecten voor ouderen: "In oktober houden we ieder jaar een rijproef voor ouderen. Een rijinstructeur gaat samen met ouderen in hun eigen auto een stukje rijden en daar krijgen ze tips." Jaarlijks doen 250 Hengelose ouderen mee met de vrijwillige rijproef. "250 op de gehele Hengelose bevolking is niet veel."

“Slappe hap vind ik dat”

Politiek

Vanuit de politiek wordt er volgens Van Dam altijd al snel geopperd voor het aanpakken van de infrastructuur en minder op het gebied van gedragsverandering: "Vanuit raadsleden is het vaak een onmiddellijke reactie om maar een weg te verbreden of een kruispunt aan te pakken." Tijdens een politieke markt over verkeersveiligheid heeft de Hengelose voorzitter bij raadsleden op het hart gedrukt om ook bij zichzelf en hun eigen kinderen te pushen op verantwoord verkeersgedrag. "Geef een voorbeeld aan de Hengelose bevolking, want veel meer kun je er niet aan doen."

De enige oplossing volgens Van Dam zijn om harde maatregelen te nemen, maar bij de landelijke politiek ontbreekt volgens Van Dam die wil. Als voorbeeld noemt hij de helmplicht voor fietsers. Minister Mark Harbers heeft in een brief aan de Tweede Kamer laten weten voorlopig nog niet aan een helmplicht te willen. "Slappe hap vind ik dat", zegt Van Dam. "Hij geeft aan geleidelijk er over na te denken om eventueel een helmplicht in te voeren."

Dichtbevolkt

Nu de straten steeds drukker worden, zijn de doelen van het Rijk om in 2050 géén dodelijke verkeersslachtoffers meer te hebben erg optimistisch. Met ruim negen miljoen auto's op de weg en elke maand 38 duizend nieuwe kentekens, is het steeds drukker. Je zit in een dichtbevolkt land met ontzettend veel auto's en ontzettend veel fietsen." Door de drukte wordt verkeersveiligheid volgens Van Dam steeds belangrijker.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.