Verkeer
Stuur appje
Zoek

Marktondernemers zien positieve effecten een klein jaar na oplevering heringericht plein

Ondernemers die op de warenmarkt in Hengelo staan, zien een klein jaar na de herinrichting van het marktplein langzaam de effecten: “Ik merk het aan mijn omzet” en “op zaterdag is het hier een stuk drukker.”

Oud versus nieuw

Veel ondernemers komen al jaren met hun handel naar Hengelo om daar op de warenmarkt te staan, sinds maart vorig jaar op een compleet nieuw ingericht plein met veel groen, water, bankjes en volop zitgelegenheden. “De laatste jaren liep het allemaal wat minder op het oude marktplein,” zegt Willy Hesselink van de gelijknamige eierhandel. Zijn vader stond al na de Tweede Wereldoorlog op de Hengelose markt. De ondernemer is na een klein jaar nog steeds erg blij met zijn huidige plek op het nieuwe plein en verlangt wat dat betreft zeker niet terug naar het oude grijze kale plein. “De ruimte was er te groot met teveel ruimte tussen de kramen.”

Hesselink merkt dat door de nieuwe opstelling van de markt (rondom het plein en in lintvorm) er meer loop in zit. Hij heeft door de opstelling van zijn kraam nu ook meer contact met winkeliers in de stad. De ondernemer ziet veel nieuwe mensen en ook dat die meer blijven hangen op het vergroende middenstuk van het plein. Dat merkt hij ook aan zijn omzet, die is omhoog gegaan. “Wanneer mensen weer weggaan, lopen ze langs en nemen ze meteen een doosje eitjes mee.”

Gevarieerder publiek

Dat het gezelliger is, beaamt ook Adri Bruggink die met zijn hakhoning al zo’n twintig jaar een bekende verschijning is op de Hengelose markt. In zijn beginjaren stond het grote plein helemaal vol met kramen, maar op een gegeven moment veranderde dat: “Ik heb het oude plein van een redelijk druk bezet marktplein zien veranderen naar één grote gatenkaas. Mensen liepen letterlijk van het ene gat naar het andere gat."

“Ik heb het idee dat het publiek een stukje gevarieerder is geworden. Het nieuwe plein heeft de stad écht een flinke boost gegeven.”

Flink boost

Bruggink vindt het nieuwe marktplein een mooiere plek geworden en is tevreden met zijn huidige plaats op de markt. “Ik heb het idee dat het publiek een stukje gevarieerder is geworden. Het nieuwe plein heeft de stad écht een flinke boost gegeven.” Hij kan niet meteen zeggen of er ook meer publiek komt. Aan zijn omzet merkt hij het zelf in ieder geval niet.

“De tijden zijn natuurlijk wel veranderd. Als je kijkt wat ik vroeger draaide en nu dan is dat écht een wereld van verschil. Maar dat is niet alleen hier, op andere markten merk ik dat ook.” Dat laatste heeft volgens de ondernemer onder meer te maken met het feit dat mensen bij keelpijn eerder naar de drogist lopen voor een keeltabletje, dan een bakje natuurlijke eucalyptus hakhoning op de markt te kopen.

Gezelliger

De herinrichting van de binnenstad is onderdeel van een grotere aanpak die van Hengelo een aantrekkelijkere stad moet maken én niet alleen om te wonen en te werken. Het moet er ook voor zorgen dat er weer meer mensen naar het centrum komen en dat die ook langer verblijven. Of er een klein jaar na de oplevering van het plein al meer mensen komen vanwege een hogere aantrekkelijkheid, zegt kaasboer Ruurd Nijenhuis moeilijk te kunnen inschatten. “Ik vind wel dat het gezelliger is en ik denk dat het iets meer aantrekt.”

Geen overdekt podium

Bart Haverkate die met zijn snackwagen op de markt staat, vindt de opzet van de markt in lintvorm soms een nadeel, zeker als het slecht weer is. “Het staat dan teveel uit elkaar. Er loopt dan wat minder publiek, omdat de mensen niet nat willen worden.” Het podium achter de voormalige kiosk, dat op marktdagen ook dienst doet als terras, vindt hij heel mooi bedacht. “Met mooi weer is het een hele mooie oplossing, maar het is niet waterdicht, dus als het regent dan gaan mensen daar niet zitten. Voor de rest is het heel mooi opgezet.”

“Mensen zijn heel blij met het middenstuk op het plein. Je ziet gezinnen lekker gezellig zitten, terwijl de kinderen spelen. Ja, het is echt heel mooi geworden zo.”

Langzaam beter

De ondernemer uit Losser ziet ook wel meer bezoekers op de markt, zeker als het zonnetje lekker schijnt. “Met goed weer loopt het wel iets beter, maar met slecht weer is het net zoals vroeger.” Hij ziet dat de stad in de lift zit en beaamt ook dat een aantrekkelijke binnenstad iets van de lange adem is. De aanpak van leegstand hoort daar ook bij. "Zorg dat de huren van de panden omlaag gaan en dat die weer gevuld worden."

Dat het langzaam omhoog gaat, dat merkt de ondernemer wel. "Langzaam is het beter aan het worden.” Wat dat betreft heeft hij zeker vertrouwen in de toekomst van de markt op het nieuwe plein in Hengelo. Hij geeft wel toe dat het zijn mindere markt is als het gaat om de inkomsten. “We staan op een andere dag in Almelo en daar is het beter. Ik heb geen idee waar dat aan ligt. Het staat daar wel iets compacter.”

DSF5386 enschedesestraat hengelo foto arjen waanders
Lees ook
Leegstand in Hengelo daalt langzaam; stad in de lift dankzij investeringen en samenwerking

Positief

Het is opvallend dat veel marktkooplieden positief zijn over de veranderingen in het centrum en de aanpak. Jeanette Nijhof die met haar zus met verse bloemen op de warenmarkt staat, merkt ook aan reacties van klanten dat die positiever zijn over de binnenstad van Hengelo en het plein met de warenmarkt in het bijzonder. “Mensen zijn heel blij met het middenstuk op het plein. Je ziet gezinnen lekker gezellig zitten, terwijl de kinderen spelen. Ja, het is echt heel mooi geworden zo. Er is meer reuring en ondanks dat de markt rondom staat, vind ik het toch geslaagd.

Poelier Gevers die twee dagen per week op de markt om Hengelo staat, constateert dat het vooral op zaterdagen drukker wordt. Hij denkt dat de herinrichting daar zeker aan bijdraagt. Ook slager Gerard Mollink onderschrijft de conclusie van zijn marktcollega’s. Over zijn eigen ervaring kan hij kort zijn: “Ik ben er dik tevreden mee.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.