Verkeer
Stuur appje
Zoek
In samenwerking met
Twente FM logo

Cliënten tevreden over hulp en dienstverlening via toegangsteam wijz van gemeente Losser

Clientervaringsonderzoek
Beeld: Gemeente Losser

Inwoners van de gemeente Losser, die hulp krijgen vanuit de Wmo, Jeugdwet en Participatiewet, zijn tevreden over de hulp en dienstverlening van de gemeente Losser. Cliënten geven de gemeente hiervoor respectievelijk een 8 en een 7,8.

Inwoners van Losser die ondersteuning krijgen via Wmo, Jeugdwet en Participatiewet komen met hun hulpvraag eerst bij het toegangsteam werk, inkomen, jeugd en zorg (wijz) van de gemeente Losser.
De gemeente voert elk jaar een onderzoek uit onder de cliënten met als doel inzicht te krijgen in de ervaringen van inwoners met de dienstverlening van de gemeente Losser en hoe zij de ontvangen ondersteuning hebben ervaren.

Dienstverlening

Uit het onderzoek blijkt dat inwoners tevreden zijn met de hulp die ze krijgen. De dienstverlening van wijz krijgt als rapportcijfer een 8 van Wmo- en Participatiewetcliënten, en een 7.8 van Jeugdwetcliënten.

Toegangsteam wijz

‘Alle cliënten die deelnamen aan het onderzoek waren tevreden over de wijze waarop het toegangsteam wijz met hun hulpvraag is omgegaan. Cliënten hebben het idee dat ze goed hun verhaal kunnen vertellen, dat er daarnaast ook zaken besproken worden die niet direct over hun hulpvraag gaan en dat de verschillende medewerkers van wijz goed samenwerken’, schrijft de gemeente. De tevredenheid is toegenomen ten opzichte van eerder cliëntervaringsonderzoek.

“Als gemeente vinden we het belangrijk dat iedereen de ondersteuning krijgt die men nodig heeft”

Wethouder Milad Lahdo: “We zijn blij met de resultaten van dit onderzoek. Als gemeente vinden we het belangrijk dat iedereen mee kan doen en de ondersteuning krijgt die ze nodig hebben. Omdat we in dit onderzoek alle groepen cliënten én de algemene dienstverlening van ons toegangsteam wijz hebben meegenomen in het onderzoek, geeft het ons een heel compleet beeld van onze dienstverlening.”

Cliëntondersteuner

“De uitkomsten van het onderzoek bieden de mogelijkheid om onze dienstverlening te verbeteren. Zo blijven we de onafhankelijke cliëntondersteuner onder de aandacht brengen.” Bij participatiecliënten is de bekendheid van de cliëntondersteuner flink toegenomen. Maar bij Wmo- en jeugdhulpcliënten kan de bekendheid nog vergroot worden, aldus de gemeente.

Wachtlijsten

Het toegangsteam wijz kent zelf geen wachtlijsten. Wel geven jeugdhulpcliënten aan dat het soms best lang duurt voordat vervolg hulp daadwerkelijk start. Wethouder Marian Oosterbroek: “Dit is een landelijk probleem dat in dit onderzoek nog eens blootgelegd wordt. We werken er hard aan om de wachttijden voor jeugdhulp in Twente terug te dringen. In Losser gaan we pilot(s) opzetten om de samenwerking tussen de toegang van onze gemeente en (jeugdzorg)organisaties te verbeteren. We zijn ervan overtuigd dat de kracht van deze samenwerking zal leiden tot kortere wachtlijsten, snellere doorlooptijden en alternatieve hulp tijdens het wachten.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.