Verkeer
Stuur appje
Zoek

Hoe krijgt Hengelo langparkeerders weg uit Tuindorp 't Lansink?

231023 parkeren roc tuindorp blauwe zone FOTO 1 TWENTE
In grote delen van Tuindorp 't Lansink geldt een blauwe zone. Zeker, zoals hier, op een steenworp afstand van ROC van Twente.
Beeld: 1TWENTE

Bewoners van Tuindorp 't Lansink maken zich zorgen over de toenemende parkeerdruk in de wijk door winkelend publiek en leerlingen van ROC van Twente. BurgerBelangen-raadslid Jeffrey Scholten heeft er vragen over gesteld aan het college van B en W.

Vermijden van kosten

"De parkeerproblematiek in dit gebied neemt gestaag toe en dit heeft aanzienlijke impact op de leefbaarheid en de verkeersveiligheid van de buurt. Het gaat vaak om studenten en mensen die in de binnenstad werken of gaan shoppen. Ze parkeren hier om zo parkeerkosten te vermijden. Veel bewoners zijn hierdoor genoodzaakt een blauwe zone aan te vragen voor hun straat, maar het instellen van blauwe zones lijkt het probleem slechts te verplaatsen in plaats van op te lossen." Hiermee geeft Scholten feitelijk al antwoord op zijn eerste vraag. Die luidt: is de gemeente van mening dat het instellen van blauwe zones een goede oplossing is?

icon_main_info_white_glyph

'Ik kan weer voor de de deur parkeren'

Een bewoner van de Beckumerstraat, die op nog geen 100 meter van het ROC woont, is blij met de vorig jaar ingevoerde blauwe zone: "Tot vorig jaar moest ik maar afwachten of ik voor de deur kon parkeren of dat ik de auto 2 of 3 straten verder moest neerzetten. Dat is nu geen probleem meer. Ik kan me echter voorstellen dat het probleem hiermee verplaatst wordt naar verderop in de wijk, waar ze nog geen blauwe zone hebben." Deze bewoner moet daar overigens jaarlijks wel 37 euro voor aftikken. Voor nog eens 37 euro heeft z'n bezoek dan ook plek en voor 106 euro kan hij z'n tweede auto of een bedrijfsauto voor de deur parkeren.

Begrip

Jeffrey Scholten heeft overigens alle begrip voor een deel van de studenten die met de auto komen: "Dan doel ik op die leerlingen die in dorpen wonen waar het ov minder goed geregeld is. Die zijn veel sneller in Hengelo met de auto dan met het openbaar vervoer. Dat ze iets verder moeten lopen, omdat er rond school een blauwe zone is ingesteld, nemen ze op de koop toe."

Hij zou het toejuichen als de scholen parkeerplekken beschikbaar stellen voor met name die leerlingen: "Ik heb dat in het verleden al wel eens voorgesteld bij het ROC. Maar zij zeiden dat ze dat niet deden, omdat ze het openbaar vervoer juist willen stimuleren."

“Het gaat om zo'n 50 tot 100 studenten per dag, die lopend vanuit de wijk bij ons het terrein op komen.”

Aanzuigende werking

Locatiemanager Marcel van Vliet van het ROC van Twente, met 6.000 leerlingen de veruit grootste school in dit stukje van Hengelo, beaamt dat: "We moeten ergens een streep trekken. Als we dat niet doen, krijgt het een aanzuigende werking." Van Vliet weet dat er studenten met de auto naar school komen: "We hebben het wel eens geteld. Gaat om zo'n 50 tot 100 studenten per dag, die lopend vanuit de wijk bij ons het terrein op komen."

Hij vindt niet dat ROC van Twente als enige blaam treft waar het gaat om de parkeerdruk in de aangrenzende wijken. Ook Bouwschool Twente en Hogeschool TIO hebben autorijdende leerlingen: "Hogeschool TIO is een particuliere school. Die leerlingen hebben vaak iets meer te besteden dan onze leerlingen en een aantal van hen komt ook per auto naar school."

Lees verder onder de afbeelding.


231023 Plattegrond Hv Z parkeren Hengelo GEMEENTE
Betaald parkeren (nu en in de toekomst) in Hart van Zuid en de schil daaromheen waar een parkeerregeling wordt ingevoerd
Beeld: gemeente hengelo

Vlakbij station

Van Vliet vindt dat ROC van Twente al veel doet om auto's uit de stad te weren: "Ten eerste zijn we heel bewust vlakbij het station gaan zitten en ten tweede huren we voor personeel en bezoekers 550 parkeerplaatsen van projectontwikkelaar Van Wijnen / BPD. Die mensen hoeven dus al niet in de wijk te parkeren. We stimuleren personeel overigens ook op verschillende manieren om zoveel mogelijk met de fiets of het ov te komen. Denk aan een fietsplan en de vergoeding van fietskilometers."

Studenten krijgen die voordeeltjes niet, vertelt Van Vliet: "Hen vragen wij te allen tijde met het ov te komen. Sinds enige tijd hebben al onze leerlingen recht op een ov-kaart. Een heel klein aantal leerlingen mag om medische redenen met de auto komen. Die kunnen hun auto op onze parkeerplaats kwijt."

Om de buurt tegemoet te komen, stelt de school de grote parkeerplaats dagelijks na half vijf en in de weekenden gratis ter beschikking aan iedereen: "Daarmee doen we iets terug voor de buurt."

Gesprekssessies

De gemeente Hengelo houdt momenteel gesprekssessies met bewoners van Tuindorp en Hart van Zuid om ideeën te verzamelen voor mogelijke oplossingen. Scholten: "Wij waarderen de inzet van de gemeente om samen met bewoners te werken aan oplossingen. Bij het zoeken daarnaar is betrokkenheid van alle relevante partijen essentieel."

In afwachting van echte oplossingen voor het parkeerprobleem zou Scholten graag zien dat het parkeerterrein achter de oude Hazemeyer-fabriek, in ieder geval tijdelijk, opengesteld wordt: "Dit terrein zou kunnen dienen als snelle oplossing voor de parkeerproblematiek in de buurt. Tijdens koopavonden en in het weekend kan dit terrein tevens gebruikt worden door binnenstadbezoekers."

231023 parkeren hazemeijer hengelo FOTO 1 TWENTE
In afwachting van echte oplossingen voor het parkeerprobleem zou Scholten graag zien dat het parkeerterrein achter de oude Hazemeyer-fabriek opengesteld wordt.
Beeld: 1Twente
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.