Een hapje en een drankje op 70 meter hoogte met uitzicht over het Volkspark. De afgelopen twee jaar maakte Enschede kennis met het Smakenrad en de bedoeling was dat het restaurant op hoogte eind dit jaar weer terug zou keren naar de stad. Door dat plan gaat een streep: door stijgende kosten is besloten definitief met de culinaire attractie te stoppen.
Arbeidskosten, energiekosten, de kosten van staanplaatsen; Bram Verleg zag ze de afgelopen tijd flink stijgen. Het bracht de initiatiefnemer van het Smakenrad voor een keuze: om het concept rendabel te houden, zou de toegangsprijs met 35% omhoog moeten en dat is te fors.
"Het is de tijd waarin we zitten", zegt hij. Want niet alleen de kosten voor hem als ondernemer zijn hoger, hij ziet ook het uitgavenpatroon van mensen veranderen. "Energiekosten, zorgkosten, boodschappen, alles wordt duurder." Tot nu toe waren de bezoekersaantallen naar tevredenheid, maar de vraag is wat zo'n eerder genoemde prijsverhoging met die cijfers zou doen.
"Soms moet je ook mindere keuzes maken, dat is ondernemen." Maar ondanks deze impopulaire beslissing is Verleg vooral trots op het Smakenrad dat in coronatijd het levenslicht zag. In die tijd was het een mooie manier voor mensen om uit eten te gaan en toch op afstand te blijven van andere gasten. Wel moest de eerste editie in Enschede in 2021 voortijdig stoppen vanwege verscherpte coronamaatregelen.
Vorig jaar keerde het pop-up restaurant terug in het Volkspark in een nieuw en hoger rad van 70 meter. Ook nu moest er vroegtijdig worden afgebroken. Vlak voor de kerstdagen viel het rad laat in de avond stil terwijl er nog 30 mensen in verbleven. De brandweer moest eraan te pas komen om een aantal gasten te bevrijden. Pas na meer dan anderhalf uur kon het technische probleem verholpen worden. Besloten werd om niet verder te gaan in Enschede en het rad eerst uitvoerig te laten testen bij fabrikant KMG Rides in Neede.
Het Smakenrad zou dit jaar eind november, begin december weer naar Enschede komen, maar in plaats daarvan draait het op 29 oktober het allerlaatste rondje in het Breepark Breda. Verleg richt zich dan op zijn detacheringbedrijf voor de horeca.