Enschede

En alweer een campagne om iedereen op de fiets te krijgen: ‘Hé Enschedeër!’ Ga es fietsen joh!

Enschede geeft niet op: de inwoners moeten en zullen op de fiets. Afgelopen winter greep de gemeente net naast de titel ‘Beste fietsgemeente’, maar nu worden de mouwen met een nieuwe campagne weer opgestroopt.

Fietsen gemeente Enschede
Een nieuwe campagne: een app die ritjes beloont. © Gemeente Enschede

Dat het Enschede menens is met het fietsen blijkt keer op keer. Na decennia met de fiets aan de hand door het centrum gelopen te hebben, mag je er ineens fietsen. En voor deze campagne is ook weer alles uit de kast getrokken.

Grolsch doet ook mee

De nieuwe campagne, die overal in de stad wordt uitgevent met reclameposters, draait om een app. Wie hem installeert, krijgt punten voor fietstochtjes en daarmee kunnen bij Enschedese ondernemers tegoedbonnen worden ‘gekocht’. Zo doet bijvoorbeeld Grolsch mee, Metropool en alle fietsenwinkels. In de app zit een shop waar exact in staat wat er te krijgen is. Daarnaast zitten er challenges in de app - uitdagingen - want alles is leuker als het een wedstrijdje is.

Minder in de auto

Het fietsen is voor de gemeente kennelijk ook een challenge, want er zitten harde streefcijfers achter: Enschede wil het aantal autoritten met 10 procent verminderen. Dat is te bereiken, zo is de gedachte, door inwoners voor ritjes die korter zijn dan 7,5 kilometer de fiets te laten pakken.

Sneller op groen

Op dit moment gaat ongeveer 43 procent van de Enschedeërs op de fiets voor ritjes onder de pakweg 8 kilometer. „Er zijn steden die dat beter doen”, zegt beleidsadviseur Benjamin Groenewolt. „Ons streven is meer dan de helft.” De groep die niet fietst wordt kleiner, maar ook hardnekkiger. Daarom is ook deze nieuwe campagne meer dan alleen de app. Er hangen allerlei andere acties aan, zoals e-bike-probeerdagen. Ook springen stoplichten sneller op groen. Voorlopig alleen op de Hengelosestraat en de Gronausestraat, maar dat wordt wellicht uitgebreid.

Al 15 miljoen in fietsprojecten

De nieuwe campagne en de app kost dit jaar 120.000 euro. Daarvan draagt de provincie de helft bij. Het fietsen heeft al jaren prioriteit in de stad en de afgelopen jaren investeerde Enschede minstens 15 miljoen euro in fietsprojecten. Denk dan aan zogenaamde fietsstraten waar de auto te gast is, fietsbruggen zoals over de Auke Vleerstraat en natuurlijk fietssnelweg F35.

Van dit geld is overigens ook een flink deel subsidie. Die subsidie krijgt de stad alleen als er ook geld in campagnes wordt gestoken. Want fietsasfalt leggen heeft alleen zin als mensen er ook overheen fietsen.