Verkeer
Stuur appje
Zoek

Te veel onveilige situaties: gemeente maakt van gewraakte ovatonde in Enschede een (bijna) rotonde

20230620 Enschede Ovatonde Raiffeisenstraat Deurningerstraat Wilco Louwes
In de ochtend- en middagspits slaan op de ovatonde gemiddeld 38 automobilisten - tegen het verkeer in - linksaf naar de Raiffeissenstraat.
Beeld: 1Twente/Wilco Louwes

Minstens 100 automobilisten vanuit de Deurningerstraat slaan tijdens een ochtend- of avondspits linksaf de Raiffeisenstraat op. En dat terwijl deze afslagbeweging op het kruispunt in 2019 met de aanleg van de zogeheten ovatonde onmogelijk zou worden gemaakt. Niet dus: veel automobilisten verkiezen nu een illegale keerbeweging boven het omrijden via de drukke singels. Reden voor de gemeente om linksaf slaan naar de Raiffeisenstraat tóch mogelijk te maken.

Al sinds de opening is er kritiek op het nieuwe verkeersplein. Hoewel een rondje draaien niet mogelijk is, rijden relatief veel automobilisten aan het 'einde' van de ovatonde simpelweg over de middenberm. Onlangs is met een kleine verlenging en verhoging van de middenberm geprobeerd om het keren moeilijker te maken, maar dat heeft weinig geholpen.

Honderd keer fout

In het coalitieakkoord is vorig jaar afgesproken dat de werking van de ovatonde geëvalueerd zou worden. Dat is inmiddels gebeurd. Uit verkeersonderzoeken blijkt dat in de ochtendspits (7.00 tot 10.00 uur) gemiddeld honderd weggebruikers een illegale of ongewenste keerbeweging maken. In de middagspits (15.00 tot 18.00 uur) zijn dat er 107.

20230620 Ovatonde Deurningerstraat Raiffeisenstraat Enschede Gemeente
Links: de beoogde doorsteek in de ovatonde. Rechts: de drie keerbewegingen met tegen het verkeer in (A), over de middenberm (B) en omdraaien bij de Kottendijk (C).
Beeld: Gemeente Enschede

De keerbewegingen zijn er in drie verschillende soorten. Allereerst is er de zeer onveilige variant (18 procent van de gevallen) waarbij automobilisten vanaf de Deurningerstraat direct linksaf slaan, tegen het verkeer in. Bijna de helft van de kerende voertuigen rijdt nog altijd over of om de middenberm in het verlengde van de ovatonde. Tot slot wacht één op de drie kerende automobilisten tot de kruising Kottendijk, om daar het voertuig te draaien.

Doorsteek op de ovatonde

Om een einde te maken aan de illegale keerbewegingen, gaat de gemeente het alsnog mogelijk te maken om linksaf te slaan. Niet door een volwaardige rotonde van de kruising te maken, maar door in het midden van het groenperk een doorsteek mogelijk te maken. Deze afslag is vergelijkbaar met de linksaf-strook vanuit de Oldenzaalsestraat naar de Molenstraat.

Coalitieakkoord
Lees ook
Van afval tot drugs: 9 opvallende beloftes aan Enschede van de nieuwe coalitie

Daarmee verdwijnt dus de fysieke knip voor doorgaand verkeer via de Molenstraat in de richting van de Hengelosestraat. De aanpassing heeft dan ook naar verwachting een aanzuigende werking op verkeer op de Molenstraat, die is ingericht als fietsstraat. De gemeente verwacht dat die toename beperkt blijft. Op dit moment rijden er 2500 voertuigen per etmaal op de Molenstraat, 80 procent minder dan voor intrede van de knip.

Deurningerstraat op de schop

De aanpassing aan de ovatonde wordt tegelijk gedaan met geplande werkzaamheden aan de Deurningerstraat. De gemeente wil het gedeelte van de Deurningerstraat tussen de ovatonde en de Molenstraat inrichten als een 30km-zone, met snelheidsremmende maatregelen. In de toekomst wordt het Stationsplein afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, wat zou moeten resulteren in minder auto's op de Molenstraat.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.