Enschede
Toelichting
Video

Molenstraat op de schop: oase of drama voor fietsers?

De toekomst van de Enschedese Molenstraat is autoluw en fietsvriendelijk. Dat is in elk geval de gedachte achter de herinrichting die nu volop aan de gang is. Maar er bestaat scepsis over die plannen en het resultaat.

Inwoners, maar ook raadsleden, vragen zich hardop af of fietsers door de aanpassingen in de Molenstraat straks niet door auto’s worden verdrongen. Raadslid Barry Overink (BurgerBelangen Enschede) plaatste afgelopen weekend een foto op Twitter van een rij auto’s in de Molenstraat en fietsers en een scootmobiel op de stoep. “Daar hadden we al voor gewaarschuwd”, was de strekking.

‘Auto’s gaan Molenstraat mijden’

Beleidsmedewerker Benjamin Groenewolt maakt zich voor de wat langere termijn geen zorgen. Als de aanpassingen gereed zijn, gaan automobilisten die er niet hoeven zijn de Molenstraat mijden. Tijdens de verbouwing is het wel zaak te zorgen voor veiligheid van met name fietsers, erkent hij in 1Twente Vandaag.

Geen sluiproute meer

Twee aanpassingen moeten er voor zorgen dat de straat zijn functie als sluiproute verliest, in combinatie met verbetering van de doorstroming op de Singels. Op de kruising met de Raiffeisenstraat, bij het Belastingkantoor, wordt op dit moment gewerkt aan een keerlus. Auto’s kunnen daar straks de Molenstraat niet meer in of uit - ze kunnen alleen rechtsomkeert maken.

icon_main_quote_red_glyph

‘Op de noordelijke Singel gaan we ook nog bezig met verkeerslichten, zodat de doorstroming beter wordt.’

Benjamin Groenewolt in 1Twente Vandaag

Aan de andere kant, bij de Oldenzaalsestraat, komt een verkeersplein dat ervoor moet zorgen dat auto’s een onlogische draai moeten maken om af te slaan naar de Molenstraat. Andersom: auto’s (en ook fietsers) die vanuit de Molenstraat komen, kunnen dan juist veel makkelijker afslaan dan nu. De verkeerslichten verdwijnen.

Die combinatie van veel fietsers voor je motorkap, een lage snelheid - in de hele straat geldt een maximale snelheid van dertig kilometer per uur - en een lastiger toegang, moet ervoor zorgen dat de straat voor auto’s een stuk minder aantrekkelijk wordt.

Computermodellen en verkeerssimulaties

De effecten van alle maatregelen zijn zorgvuldig doorgerekend in computermodellen en simulaties van verkeersstromen, volgens Groenewolt. “Daarin hebben we precies berekend wat er gebeurt als je de wachttijd bij een verkeerslicht verkort, een straat afsluit of de voorrang wijzigt, bijvoorbeeld.”

Benjamin Groenewolt Ernst Bergboer
Benjamin Groenewolt, beleidsmedewerker mobiliteit in Enschede © Ernst Bergboer

De huidige plannen voor de Molenstraat, maar ook wat die betekenen voor verkeersmaatregelen bij de noordelijke Singels, zijn het resultaat van die berekeningen en studies. Overigens voert de gemeente die niet zelf uit. Het gaat om ingewikkelde modellen waarin allerlei gegevens over allerlei ontwikkelingen in de stad en vervoersbewegingen worden meegenomen. Bij de plannen rond de herinrichting van de Molenstraat is onder andere verkeerskundig bureau Goudappel ingeschakeld.

De keerlus aan de westzijde is in oktober van dit jaar gereed. Begin volgend jaar wordt gestart met de aanleg van het verkeersplein in de Oldenzaalsestraat.


Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via info@1twente.nl of bel redactie Enschede (053) 432 75 27 of redactie Hengelo (074) 256 6699.