Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Gevaar op de weg: Enschedese scootmobielers willen niet op opfriscursus

438710 Schermafbeelding 2019 10 29 om 080145

Overal melden talloze mensen zich aan voor de opfriscursus scootmobiel, behalve in Enschede. De cursus gaat dinsdag weer niet door, maar is wel hard nodig.

De overlast die in de binnenstad wordt veroorzaakt door hardrijdende jongeren op scooters en bezorgers op elektrische fietsen was de laatste weken veelvuldig in het nieuws. Maar de scootmobieler kan er ook wat van, vertelt voorlichter Joop van Bel van Veilig Verkeer Nederland (VVN).

Cursus
Jaarlijks wordt in de gemeente Enschede daarom een opfriscursus scootmobiel gehouden. Een dag voor scootmobielbezitters, zodat deze veelal oudere rijders veilig aan het verkeer blijven deelnemen. Tijdens het theoriegedeelte worden alle verkeersregels nog eens doorgenomen, tijdens het praktijkgedeelte wordt een parcours met de scootmobiel gereden, gevolgd door een rit over straat onder begeleiding van een instructeur. VVN ontwikkelde de cursus die door het hele land wordt gegeven door instructeurs die hiervoor zijn opgeleid.

Van Bel doet het werk al jaren in diverse plaatsen in Oost-Nederland. Maar zelden maakt hij mee wat hij deze week in Enschede meemaakt: slechts drie aanmeldingen voor de opfriscursus scootmobiel. En dat terwijl de cursus in een grote stad als Enschede volgens hem hard nodig is. In winkelcentra, op trottoirs en door winkelstraten wordt er te vaak te hard gereden, zegt Van Bel. Maar met slechts drie aanmeldingen moest VVN de cursus annuleren.

Vergelijking
Van Bel: Ter vergelijking: vorige week waren er in Elst nog zeventig aanmeldingen. En in plaatsen als Lochem, Hardenberg en Ommen staat de teller gemiddeld op zo n dertig deelnemers. Hoe dat toch kan? Mensen zijn hier in Enschede bang dat na de cursus hun scootmobiel wordt afgepakt , zegt Van Bel. En in kleinere plaatsen heerst volgens de voorlichter toch een andere mentaliteit. In Hardenberg melden mensen zich direct aan voor de volgende cursus. En voor de duidelijkheid: we pakken de scootmobiel nooit af, maar kunnen in overleg wel een extra cursus aanbieden of hulp van bijvoorbeeld een ergotherapeut inschakelen.

Bovendien kopen volgens de voorlichter steeds meer particulieren een scootmobiel. En die denken dat ze geen cursus nodig hebben. Ze zetten de scooter op de snelste stand en hoeven daarna niet meer aan de knoppen te zitten. Met als gevolg dus dat ze vaak veel te hard rijden. Maar ook de mensen die via de WMO een scootmobiel krijgen, hoeven nu geen cursus te volgen.

Verplicht

Van Bel heeft al contacten met ouderenbonden, de gemeente en andere partijen die hem mogelijk aan scootmobielers kunnen helpen. Want dat er iets moet veranderen voor de verkeersveiligheid, is hem wel duidelijk. Moet zo n gratis opfriscursus dan verplicht worden? Op persoonlijke titel durf ik dat wel te stellen. Dat zou voor scootmobielers én weggebruikers beter zijn.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Emiel Muiijderman
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.