Enschede

De Posten kan door met bezuiniging op thuishulp: 'Te weinig oog gehad voor mogelijkheden cliënt'

Geschrokken is er wel van een brief aan cliënten van De Posten, waarin een korting op de uren thuishulp wordt aangekondigd. Maar ingrijpen doet de gemeente Enschede niet.

Pexels_thuiszorg_thuishulp
© Pexels

Dat zegt wethouder Niels van den Berg in een memo aan de gemeenteraad. Volgens hem heeft De Posten in het verleden meer zorg geleverd aan cliënten dan in het contract met de gemeente is afgesproken. Ook zou er te weinig zijn gekeken naar wat de cliënt nog zelf zou kunnen.

Thuiszorg kan niet uit

Onlangs kregen honderden cliënten van zorgorganisatie De Posten per brief te horen dat zij zullen worden gekort op het aantal uren thuishulp.

Volgens de zorgmanager kan het huidige niveau van ondersteuning in het huishouden niet langer uit. De gemeentelijke bijdrage die De Posten ontvangt is daarvoor te laag.

icon_main_quote_red_glyph

Ze leverden onvoldoende maatwerk voor wat nodig is voor een schoon en leefbaar huis

Niels van den Berg, wethouder

Pas na telefoontjes van ongeruste inwoners was de gemeente van de aangekondigde bezuiniging op de hoogte. Annelies Futselaar (SP) en Margriet Visser (EnschedeAnders) vroegen het college om opheldering

Te veel zorg geleverd

Wethouder Niels van den Berg ging in gesprek met de zorgmanager van De Posten. Uit dat gesprek is volgens hem gebleken dat de bijdrage die de gemeente per cliënt verstrekt hoog genoeg is, schrijft hij in een memo.

Er wordt gekort, 'omdat ze zelf hebben beoordeeld dat ze in het verleden regelmatig bovencontractueel zorg hebben geleverd. Ze leverden onvoldoende maatwerk voor wat nodig is voor een schoon en leefbaar huis en hebben te weinig rekening gehouden met de mogelijkheden van inwoners.'

icon_main_quote_red_glyph

Eén van de oorzaken is dat De Posten soms werkzaamheden verricht die niet vallen onder de module basis schoon

Zorgmanager De Posten in brief

Schoon en leefbaar

Ingrijpen zal de gemeente Enschede dus niet doen, zolang De Posten de zorg blijft leveren die contractueel is afgesproken. 'Voorop staat dat het werk pas klaar is als het resultaat 'schoon en leefbaar huis' bereikt is', aldus Van den Berg in de memo.

Naar aanleiding van de onrust die na de eerste brief is ontstaan, heeft De Posten overigens een nieuwe brief aan de thuiszorgcliënten gestuurd.

Gesprek voor augustus

In de brief wordt nog eens uitgelegd waarom de kosten voor thuishulp hoger zijn dan de gemeentelijke vergoeding: 'Eén van de oorzaken is dat De Posten soms werkzaamheden verricht die niet vallen onder de module basis schoon.'

Welke werkzaamheden 'te veel' zijn uitgevoerd, staat niet vermeld. Elke cliënt krijgt in mei, juni of juli een gesprek met De Posten en zijn of haar vaste thuiszorgmedewerker.


Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via info@1twente.nl of bel redactie Enschede (053) 432 75 27 of redactie Hengelo (074) 256 6699.