Verkeer
Stuur appje
Zoek
In samenwerking met
Twente FM logo

Diepemaat bij afscheid oud-wethouders: ‘Jullie blijven voor mij altijd mijn eerste college in Losser. Dat zal nooit veranderen.’

  • Losser Milad
    Beeld: Twente FM
  • Losser Engels
    Beeld: Twente FM
  • Whats App Image 2026 06 24 at 17 22 40
    Beeld: Twente FM
  • Whats App Image 2026 06 24 at 17 22 41
    Beeld: Twente FM

Het was voor hem geen enkele moeite om de drie afscheidnemende wethouders ‘in het zonnetje te zetten’, begon burgemeester Jeroen Diepemaat zijn speech woensdagmiddag bij Grand Café Smit, waar tal van belangstellenden zich hadden verzameld om afscheid te nemen van oud-wethouders Marian Oosterbroek, Milad Lahdo en Jan Engels. Er was al zon, en hoe. 

Ook de speech was zonnig, en daarin ging alle aandacht naar de drie wethouders. De wethouders die er waren toen Jeroen Diepemaat, in oktober 2024, als burgemeester onderdeel werd van dit team. Diepemaat vertelde hoe hij, na het telefoontje dat hij als burgemeester gekozen was, al vrij snel een appje kreeg van Marian om even met z’n vieren een borrel te gaan drinken. “Ook dat was iets wat de samenwerking in dit team tekende.”

Marian Oosterbroek

Diepemaat bedankte de wethouders afzonderlijk. Marian Oosterbroek kent de Losserse gemeenschap door en door, aldus Diepemaat. Ze betekende veel voor Losser. “Je werkte vanuit je gevoel, met aandacht, warmte en betrokkenheid. Je was er altijd, vooral ook op momenten als het er echt toe deed. Je was er voor de inwoners, voor de vrijwilliger, voor iedereen die een luisterend oor nodig had. Open, vriendelijk, benaderbaar.” Oosterbroek, geboren en getogen Losserse, was er trots op dat ze in haar eigen gemeente dit werk mocht doen. “Je vond het heel belangrijk dat kinderen meedachten voor oplossingen in de gemeente. Je hielp ook jongeren die een extra steuntje nodig hadden om zelfstandig te kunnen worden.”

Camino de Santiago de Compostella

Eenzaamheid is een woord dat wat haar betreft niet in het woordenboek voor mag komen. “Je organiseerde een middagborrel. Geen dingen die je moest doen als wethouder, wel dingen die je deed. Je vond ook dat zorg voor iedereen bereikbaar moet zijn, en je liet een zorgkrant met informatie ontwikkelen.” Kijken, luisteren, wandelen: daar was ze goed in. “Ze liep de Camino de Santiago de Compostella vanuit Spanje, en wil em nu gaan lopen vanuit Portugal. Diepemaat: “Dat gaat gebeuren. Als jij ergens voor kiest, ga je ervoor, stap voor stap, met aandacht en doorzettingsvermogen. Precies zoals je je rol als wethouder hebt ingevuld.”

Jan Engels

Een gedreven man, iemand met een duidelijk doel voor ogen, omschreef Diepemaat Jan Engels. “Iemand met overtuigingen, met idealen, die daar ook werk van maakte. Voor jou waren klimaat, duurzaamheid en afval niet alleen maar beleid, maar vooral ook vraagstukken van groot belang.” 
Engels bracht ervaring, kennis, inspiratie en nieuwe ideeën mee naar Losser. “Je was inhoudelijk sterk en toekomstgericht. Soms was je je tijd vooruit. Je keek verder dan de waan van de dag, je keek naar het grotere geheel, regionaal en mondiaal, en keek hoe de lokale keuzes daarmee verbonden zijn.” “Een idealist, maar wel eentje met een bestuurlijke daadkracht. Een man die net zo bevlogen kan vertellen over duurzaamheid als over klussen in huis. Een bijzondere bestuurder, iemand met visie, humor, scherpte en hart voor de samenleving.” 

Milad Lahdo

Milad Lahdo uit Overdinkel volgde een andere wethouder uit Overdinkel op. “Je was betrokken, benaderbaar, nuchter en altijd dichtbij de mensen. Iemand die verhalen kon vertellen over uitstapjes, gezinsvakanties, je liefde voor voetbal. Die balans tussen dat serieuze en dat menselijke zien we ook terug in jouw werk”, gaf Diepemaat aan. 

Stempel op woningbouwopgave

Lahdo drukte vooral zijn stempel op de woningbouwopgave. “Dat moest vooruit en liever gisteren dan vandaag, omdat het gaat om inwoners die wachten op een plek en juist voor degenen die niet vanzelfsprekend vooraan staan, vond jij dat de gemeente verantwoordelijkheid moest nemen.”
Zijn betrokkenheid bleek ook op andere terreinen, zoals de opvang van vluchtelingen. “Een heel complex dossier, waarbij jij ging voor zorgvuldigheid, menselijkheid en verantwoordelijkheid.”
Op de werkvloer van mensen met beschut werk ging het jasje uit, en werkte hij mee. “Een betrokken wethouder met een heel sterk sociaal kompas”, aldus de burgemeester, die de wethouders dankte voor hun inzet en hun betrokkenheid en hen alle goeds wenste voor de toekomst. 

Om er persoonlijk nog iets aan toe te voegen: “Jullie blijven voor mij altijd mijn eerste college in Losser. Dat zal nooit veranderen.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.