In de raadzaal van ’t Lossers hoes in Losser werden dinsdagavond drie nieuwe wethouders geïnstalleerd, evenals een nieuw raadslid voor Burgerforum Losser. Daarmee heeft de gemeente Losser een nieuw college en is ook de gemeenteraad compleet. De raad nam afscheid van de ‘oude’ wethouders.
Voor de coalitiepartijen Burgerforum Losser, CDA gemeente Losser en VVD Losser was het een feestelijke bijeenkomst. Zij leveren alle drie een wethouder voor het nieuwe college van burgemeester en wethouders: Harold Sligman namens Burgerforum, Harry Scholten namens het CDA, en Evert Jan Temmink namens de VVD.
De gemeenteraad werd gisteravond met de benoeming van Jan Peters van Burgerforum weer compleet. Twee dagen eerder leverde fractievoorzitter Harold Sligman zijn ontslag in als raadslid. Burgemeester Jeroen Diepemaat stond even stil bij het afscheid van Sligman als raadslid. Vier jaar geleden in de raad gekomen als onervaren raadslid, was fractievoorzitter, opvolger van Lies ter Haar. “Het was geen gemakkelijke opgave om die op te volgen, de lat lag hoog. Je hebt de rol van raadslid en fractievoorzitter op je eigen manier ingenomen, hard gewerkt en duidelijke standpunten ingenomen.” Diepemaat prees Sligman om zijn toegankelijkheid. “Inwoners en ondernemers konden bij jou altijd terecht. Je had niet alleen een luisterend oor voor argumenten die Burgerforum goed uitkwamen, maar je stond ook open voor tegengeluiden.”
Jan Peters werd geïnstalleerd als nieuw raadslid voor de fractie van Burgerforum. Hans Werger is de nieuwe fractievoorzitter.
Daarna nam de raad afscheid van de wethouders Marian Oosterbroek, Milad Lahdo en Jan Engels. Engels, die diezelfde avond geïnstalleerd werd als commissielid in de gemeente Borne, moest daardoor verstek laten gaan in Losser. Diepemaat bedankte hen persoonlijk.
“Marian was een wethouder van en voor de mensen hier in Losser.” Oosterbroek was wethouder van financiën en sociaal domein. “Misschien een wat ongebruikelijke combinatie, maar bij jou paste dat helemaal.” Diepemaat loofde de grote dossierkennis en het grote verantwoordelijkheidsgevoel van Oosterbroek. “Je had volle aandacht voor al je dossiers. Daarbij had het sociaal domein wel een heel bijzondere plek in jouw hart.” Er was weinig kans Oosterbroek achter haar bureau aan te treffen. “Je was onderweg, bij mensen, een luisterend oor.”
Ook Jan Engels werd toegesproken. Engels werd tussentijds wethouder, in februari 2024. “Je kreeg pittige dossiers onder je hoede. In die relatief korte tijd dat je hier wethouder was, heb je in een aantal dossiers echt grote stappen vooruit gezet. Je keek niet alleen naar wat er vandaag geregeld moest worden, maar ook naar de grote vragen. Bijvoorbeeld duurzaamheid zag je als een belangrijke opgave.” Engels was ook betrokken bij de nieuwe raadzaal. “Dat moest aan de ene kant voor heel weinig geld, maar ook de nodige allure hebben. Dat is gelukt.”
De raad nam eveneens afscheid van Milad Lahdo als wethouder. Hij werd geïnstalleerd in december 2023. In de korte tijd dat hij wethouder was, heeft hij zijn stempel kunnen drukken, aldus Diepemaat. “In jouw portefeuille zaten belangrijke onderwerpen voor een gemeente als Losser. Vooral op het gebied van wonen wilde je meters maken, en snel ook. Ook in het sociaal domein liet je zien waar je stond. Bij het beschut werk keek je niet op een afstand toe, je was er op de werkvloer te vinden, horen wat er speelt. Je wilde het goed geregeld hebben.”
Lees verder onder de afbeelding.
Oosterbroek sprak een dankwoord, ook namens Lahdo en Engels. “Het was een bijzonder bestuursperiode, waarin veel is veranderd.” Ze maakte zelf drie verschillende burgemeesters mee, twee wethouders vertrokken. Binnen de ambtelijke organisatie werden besluiten genomen, die tot grote veranderingen hebben geleid, onder andere een nieuwe directie. “We investeerden in onze inwoners en in de dorpskernen. In voorzieningen, leefbaarheid en in kwaliteit van onze dienstverlening.” Niet alles wat we graag wilden, is bereikt, aldus Oosterbroek. “We kijken met trots terug naar wat wel bereikt is. We hebben dit nooit alleen kunnen doen. We hebben dit samen gedaan met inwoners, ondernemers, organisaties en vele anderen. En met de raad.” Ze wenste de nieuwe wethouders alle succes bij het voortbouwen aan de gemeente Losser.
Van de drie oud-wethouders wordt vanmiddag woensdag 24 juni, van 16.30 tot 18.30 uur, op informele wijze afscheid genomen in café Smit in Losser.
Lees verder onder de afbeelding.
Drie nieuwe wethouders stonden klaar om de zetels in te nemen. Harold Sligman legde als eerste de belofte af. Hij wordt de eerste loco-burgemeester. In zijn portefeuille zitten onder andere Wonen en woningbouw, Energietransitie, Milieu, afval en grondstoffen, Openbare ruimte dorpskernen en servicebedrijf, Klimaatadaptatie dorpskernen, Omgevingswet en ruimtelijke ordening, Centrumontwikkeling (fysiek), Leefbaarheid kernen, Onderwijs, Gezondheid en preventie, Sport, Toekomstvisie Losser / centrumontwikkeling De Lutte/Losser en de gang van zaken rond de Aloysiuslocatie.
Lees verder onder de afbeelding.
Harry Scholten, wethouder namens het CDA, legde de eed af. Zijn takenpakket bestaat onder andere uit Gemeentelijk vastgoed, Grondzaken, Financiën, Landbouw en agrarische ontwikkeling, Ruimtelijke ordening buitengebied, Natuur en biodiversiteit, Landschap, Water(beheer), Klimaatadaptatie buitengebied, Ervencoaches, Initiatieven rondom (grootschalige) energie opwek, Verkeer, vervoer en mobiliteit, Onderwijshuisvesting en Sporthal De Lutte (gebouw).
Lees verder onder de afbeelding.
Als laatste sprak Evert Jan Temmink, wethouder namens de VVD, de belofte uit. Hij mag zich bezig houden met Economie en ondernemersklimaat, Bedrijventerreinen, Detailhandel, Toerisme en recreatie, Bestaanszekerheid en armoedebeleid, Schuldhulpverlening en vroegsignalering, Werk en inkomen, Participatie en (beschut) werk, Jeugd en gezin, Wmo en ondersteuning, Asiel, bijzondere doelgroepen, Inwonerparticipatie, Cultureel erfgoed en Dierenwelzijn.
Voor de drie nieuwe wethouders waren er bloemen en felicitaties. Voor de gemeente Losser is nieuw college aangetreden, een nieuwe raadsperiode aangebroken. Gemeenteraad en college kunnen aan het werk.