De gemeente Hengelo geeft toe dat ze fout zat bij het toestaan van het schenken van alcohol in zeker twee wijkcentra in de stad. Na vragen van 1Twente over de horecavergunning van wijkcentrum De Tempel in Groot-Driene moest de gemeente erkennen: “Het was ons niet bekend dat zij geen alcohol mochten schenken. Na de melding zijn de alcoholische dranken direct verwijderd.” Later bleek ook MFA Berflo geen vergunning te hebben en volgde dezelfde stap.
Nadat 1Twente eind mei aan de kaak stelde dat er hier, maar ook in andere wijkcentra vergunningen niet op orde waren, stelde de PVV hierover raadsvragen aan het college van B en W. Zo vroeg de fractie zich af waarom restaurant Cozy afgelopen voorjaar de deuren enkele maanden moest sluiten vanwege een onjuiste horecavergunning, terwijl de wijkcentra, die helemaal geen vergunning blijken te hebben, wel 'gewoon' alcohol schonken.
De gemeente is daar duidelijk over: "Cozy is niet door de gemeente gesloten vanwege het ontbreken van een Alcoholwetvergunning. De ondernemer heeft er zelf voor gekozen de exploitatie tijdelijk te staken, zolang er geen alcoholische of andere dranken geschonken mochten worden."
Die uitleg roept echter de vraag op wat het nut is van openstelling wanneer een restaurateur geen dranken mag schenken, ook geen niet-alcoholische?
De gemeente Hengelo vindt dat elke vergelijking mank gaat, maar erkent wel degelijk dat ze fout zat bij de wijkcentra: "We behandelen commerciële en para-commerciële ondernemers zoals wijkcentra gelijk. Meldingen worden op dezelfde wijze opgepakt, te beginnen met een controle of bezoek door boa’s en een gesprek met de exploitant of beheerder. Op basis daarvan worden passende vervolgstappen bepaald. In het geval van wijkcentrum De Tempel was ons niet bekend dat zij geen alcohol mochten schenken. Na de melding zijn de alcoholische dranken direct verwijderd."
De gemeente laat weten nu werk te maken van het actualiseren van de vergunningen van alle wijkcentra: "Begin dit jaar is gestart met een actualisatieslag, waarbij prioritering plaatsvindt op basis van een risicoanalyse. Met andere woorden: eerst zijn de grotere commerciële horecagelegenheden in het centrum behandeld, gevolgd door overige commerciële horeca en locaties waarover we signalen of meldingen hebben ontvangen. De para-commerciële instellingen komen na de commerciële. Inmiddels haalt de praktijk ons in door de melding die is ontvangen."
De gemeente heeft dus nog geen volledig beeld van hoeveel wijkcentra in Hengelo alcohol schenken zonder volledige of actuele vergunning.
De PVV wilde tenslotte weten of de beheerder van De Tempel iets aan te rekenen viel, toen hij een feest van de gemeente Hengelo hielp organiseren.
De gemeente hierover: "Bij de beheerder was niet bekend dat het wijkcentrum uitsluitend beschikte over een alcoholvrij verlof en niet over een Alcoholwetvergunning. Om die reden heeft de beheerder geen ontheffing artikel 35 aangevraagd om alcohol te mogen schenken. Het is niet aan de gebruiker of organisator om een dergelijke ontheffing aan te vragen. Dat is aan de gemeente. Wel zullen wij de interne controle verder aanscherpen of een locatie beschikt over de benodigde vergunningen. Van gedragingen die zouden kunnen leiden tot acties of sancties is zeker geen sprake."
Hengelo telt acht wijkcentra, die allen beheerd worden door SWB Midden Twente. Twee van de acht (De Tempel; sinds 1 juni jongstleden en MFA Berflo; al langere tijd) worden bestuurd door de gemeente Hengelo, de andere zes door zelfstandige stichtingen bestaande uit vrijwilligers. Alle gebouwen zijn eigendom van de gemeente Hengelo, behalve dat van De Jeugd in de Berflo Es. Dat heeft de vereniging in eigen bezit.