Verkeer
Stuur appje
Zoek

Gehandicaptenparkeerkaarten gaan als warme broodjes in Hengelo: 'Geen trend', wel een signaal dat de grijze golf eraan komt

20250617 invalideparkeerplek beursstraat hengelo IMG 2212
In 2024 zijn er 440 nieuwe gehandicaptenparkeerkaarten door de gemeente uitgegeven. Dit jaar zijn het er na 4 maanden al 184. Als de trend zich doorzet, komt Hengelo voor het eind van het jaar boven de 500 parkeerkaarten uit.
Beeld: 1Twente

Inwoners van Hengelo doen steeds vaker een beroep op een gehandicaptenparkeerkaart. Kreeg de gemeente in 2021 nog 288 aanvragen, in 2023 waren dat er 475 en vorig jaar 440. In 2025 lijkt de stijging zich echter voort te zetten: alleen al in de eerste vier maanden van dit jaar kwamen er 184 aanvragen binnen. Als die lijn zich doorzet, komt Hengelo voor het eind van het jaar boven de 500 parkeerkaarten uit. “We zien jaarlijks wel een lichte stijging, maar daar wijkt 2024 weer van af. We kunnen dus nog niet spreken van een trend”, is een woordvoerder van de gemeente voorzichtig.

De stijging van het aantal aanvragen betekent ook dat er meer medische keuringen moeten worden uitgevoerd. Bij een nieuwe aanvraag is vrijwel altijd een medisch advies van een keuringsarts nodig. Die bepaalt of iemand aan de gestelde criteria voldoet. Iemand mag bijvoorbeeld niet in staat zijn om een afstand van meer dan 100 meter aan één stuk zelfstandig te kunnen lopen (ook niet met behulp van loophulpmiddelen), moet blijvende problemen hebben met lopen of dat helemaal niet meer kunnen.

Extra kosten gemeente

Het toenemende aantal keuringen zorgden het afgelopen jaar voor een kostenpost van 20.000 euro voor de gemeente. Daar stond wel 7.000 euro aan inkomsten tegenover, staat op pagina 79 van de jaarstukken van 2024.

Wie een gehandicaptenparkeerkaart aanvraagt, betaalt zelf een bijdrage van 58,20 euro. De gemeente is per aanvraag zelf onder meer 112,59 euro kwijt voor de medische keuring en bijna dertig euro voor het aanmaken van de kaart. Per aanvraag bedragen de kosten voor de gemeente gemiddeld circa 90 euro. Een keuring is overigens niet nodig als de gemeente al gegevens heeft waaruit blijkt dat de aanvrager nog steeds aan de voorwaarden voldoet.

“Het is belangrijk dat de stad voor iedereen toegankelijk is”

Op dit moment hebben zo’n 1.300 Hengeloërs een gehandicaptenparkeerkaart. Het aantal kentekengebonden gehandicaptenparkeerplaatsen blijft stabiel. In totaal zijn er 328 van dit soort parkeerplekken in Hengelo, waarvan er in 2024 zo’n 56 nieuw zijn uitgegeven. Ongeveer eenzelfde aantal werd dat jaar ingetrokken. Daarnaast zijn er momenteel 135 openbare gehandicaptenparkeerplaatsen verspreid door de stad.

Toegankelijke binnenstad

De gemeente laat weten dat toegankelijkheid in Hengelo prioriteit heeft. “Het college vindt het belangrijk dat de stad voor iedereen toegankelijk is en volgt daarbij landelijke aanbevelingen om twee procent van de parkeerplaatsen te reserveren voor mindervaliden.”

Als het gaat om een toegankelijke binnenstad heeft de gemeente regelmatig overleg met de Gehandicaptenraad Hengelo. Als er op een bepaalde locatie behoefte is aan een extra gehandicaptenparkeerplaats, wordt dit beoordeeld. Zo is onlangs een nieuwe openbare gehandicaptenparkeerplaats gerealiseerd bij het wijkcentrum Hengelose Es.

Thumbnailfoto Gehandicaptenraad repo marktplein
Lees ook
Hengelo's marktplein is nu rolstoelvriendelijk, slechtzienden moeten voorzichtig zijn

Om de stad in de toekomst toegankelijk en aantrekkelijk te houden voor iedereen werkt de gemeente ook aan een toekomstbestendig parkeerbeleid, waarin auto’s in de binnenstad zoveel mogelijk uit het zicht worden geplaatst, bijvoorbeeld in parkeergarages. “Het is wel de bedoeling dat er voldoende gehandicaptenparkeerplaatsen beschikbaar blijven op straat, dichtbij een bestemming”, aldus de gemeente. "Dit wordt ook meegenomen in het nieuwe parkeerbeleid."

Camerahandhaving op kenteken

Er is door de gemeente ook gewerkt aan een Fietsplan, waarin aandacht is voor goede fietsparkeervoorzieningen in de stad. En vanaf 1 juli wordt camerahandhaving op kenteken ingevoerd in het centrum om gemotoriseerd verkeer van het stadserf te weren. Voetgangers moeten daar straks nog veiliger en prettiger kunnen winkelen en verblijven, aldus het college van B en W.

250206 elektrische auto mitchamplein
Lees ook
Waar zijn de invalidenparkeerplaatsen op het Mitchamplein gebleven? Hengelo: 'Die waren er nooit'
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.