Verkeer
Stuur appje
Zoek

'Boemeltrein' tussen Oldenzaal en Zutphen blijft jaren langer doorrijden dan gepland

231207 treinpaalblauwnet
Beeld: 1Twente

Het gaat nog jaren langer duren voordat reizigers tussen Oldenzaal, Hengelo en Zutphen in een snellere, schonere en meer comfortabele trein kunnen reizen. De verouderde dieseltrein die er nu nog pendelt wordt op z'n vroegst pas in 2030, en mogelijk niet eerder dan 2032, vervangen door een elektrische trein. Beter nieuws is er voor de spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg.

Ruim een jaar geleden trok het toenmalige kabinet 98 miljoen euro uit om de spoorlijnen tussen Almelo en Mariënberg, en die van Oldenzaal naar Zutphen, te elektrificeren. De planning was toen dat vanaf eind 2027 de dieseltreinen van het spoor zouden verdwijnen, maar dat wordt voor de lijn vanaf Oldenzaal veel later dan gepland.

"We streven ernaar dat de elektrificatie van Zutphen-Hengelo-Oldenzaal tussen 2030 en 2032 is gerealiseerd", zegt een woordvoerder van de provincie Overijssel, die over de regionale spoorlijnen gaat.

De vertraging komt onder meer doordat nog niet duidelijk is hoe de boel gefinancierd wordt. Ook is de provincie afhankelijk van de planning van ProRail en buurprovincie Gelderland, die ook over de spoorverbinding gaat.

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met oost
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.