Een samenwerkingsverband van 27 Duitse gemeenten in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen onder de noemer Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL) neemt tijdelijk de leiding over van vervoersbedrijf Eurobahn. Het vervoersbedrijf exploiteert onder andere de treindienst tussen Hengelo en Bielefeld. Deze verbinding kwam de laatste tijd regelmatig in het nieuws wegens de vele problemen die er zijn: personeelstekorten en falend materieel zorgen ervoor dat passagiers tussen Hengelo en Bielefeld regelmatig met de bus moeten.
Door de tijdelijke overname hoopt Nahverkehr Westfalen-Lippe (NWL) Eurobahn weer op de benen te helpen en daarmee nieuwe aandeelhouders aan te trekken. Met de tijdelijke overname wil NWL zekerheid bieden voor het treinpersoneel en beter toezicht houden op de bedrijfsvoering. De tijdelijke overname van NWL is al een tijd in voorbereiding, aangezien alle Duitse gemeenten binnen het samenwerkingsverband en de verschillende opdrachtgevers, waaronder Provincie Overijssel, hun zegen moesten geven aan deze overname.
NWL is ook inkoper van de dienstregeling in het gebied en wil dat Eurobahn de dienstregeling zo snel mogelijk weer op orde heeft. De bedrijfsvoering blijft in handen van Eurobahn en ook verandert er niets voor de medewerkers. Eurobahn is de grootste private treinvervoerder van Nordrhein-Westfalen en verzorgt ook voor treinverbindingen in Nedersaksen. Er werken 400 mensen bij het bedrijf.
Gedeputeerde Staten van de Provincie Overijssel heeft in april al ingestemd met de tijdelijke overname. ‘De overname van Eurobahn door NWL heeft als gevolg dat de kosten van de treindienst voor de opdrachtgevers stijgen’, schreef het provinciebestuur afgelopen april. Ook Duitse opdrachtgevers hebben hiermee ingestemd. Hierdoor moet de provincie vanaf 2026 jaarlijks 1,2 miljoen euro extra betalen, waardoor de jaarlijkse bijdrage is verhoogd naar 4 miljoen euro.
Eurobahn kampt al jaren met (financiële) problemen; de trein van Hengelo naar Bielefeld wordt al jaren geplaagd door uitval. Personeelstekorten en falend materieel zorgen ervoor dat passagiers tussen Hengelo en Bielefeld regelmatig met de bus moeten. In 2023 werd de druk vanuit de Duitse en Twentse politiek verder opgevoerd bij Eurobahn. Die beloofde destijds beterschap.