Verkeer
Stuur appje
Zoek

Worden de problemen met de hoofdpijntrein tussen Hengelo en Bielefeld nu eindelijk opgelost?

Bielefeld trein eirobahn hengelo rtvoost
De vervoerder heeft aanpassingen doorgevoerd en belooft beterschap.
Beeld: RTV Oost

Het is inmiddels een bekend gezicht bij spoor 11 op het Centraal Station van Hengelo; de trein naar Bielefeld is in geen velden of wegen te bekennen. Personeelsuitval, materieel dat er mee ophoudt, er is van alles mis met de dienstregeling van Eurobahn. Deze maand werd er op hoog niveau gesproken over de 'hoofdpijntrein'. De vervoerder heeft aanpassingen doorgevoerd en belooft beterschap.

56 keer uitgevallen

Personeelstekort, ziekteverzuim en technische mankementen spelen de treinverbinding tussen Hengelo en Bielefeld al sinds het begin in 2018 parten. In februari van dit jaar viel de trein maar liefst 56 keer (!) uit in twee weken tijd. De maat is nu vol volgens reizigers en politiek aan beide kanten van de grens. Burgemeester Thomas Berling van Nordhorn vroeg zich in februari openlijk af waarom Eurobahn geen boetes krijgt voor de slechte treindienst.

'Verbeteringen'

Afvaardigingen van Twentse en Duitse gemeenten, waaronder de Hengelose mobiliteitswethouder Hanneke Steen-Klok, Duitse spoorweginstanties en Eurobahn hebben gesprekken gevoerd om de problemen op te lossen. Op technisch vlak zijn de problemen in de techniek gelokaliseerd en deze worden aangepast.

Volgens technisch directeur Karsten Schulz van Eurobahn zit er voorzichtig verbetering in de dienstregeling: ”Het intensieve werk van de afgelopen maanden laat de eerste tekenen van verbetering zien, maar we kunnen het niet alleen; we kunnen het alleen samen met onze partners."

Verhaal gaat verder onder foto.

Bus bielefeld trein uitval hengelo 1twente
Bij uitval worden er bussen ingezet.
Beeld: 1Twente

Technische problemen

De treinen zijn van het type FLIRT 3 van de Zwitserse treinfabrikant Stadler. De NS en Blauwnet rijden ook met varianten van de FLIRT. In 2017 werden de acht treinstellen opgeleverd aan Keolis Deutschland, die onder de naam Eurobahn op het traject rijdt. Deze acht treinstellen zijn speciaal ingericht om op zowel het Nederlandse als het Duitse spoor te kunnen opereren.

Ook zijn de treinen ingericht om zowel op het Nederlandse als het Duitse geëlektrificeerde spoor te rijden. Het Nederlandse spoornet maakt gebruik van gelijkstroom, terwijl Duitsland met wisselstroom werkt. Alleen acht treinen van Eurobahn zijn via deze specificaties gebouwd, waardoor er niet zomaar één van de reguliere FLIRT-treinen van Eurobahn kan worden ingezet. Het onderhoud van de treinen gebeurt bij Stadler in Hengelo.

20210530 COENKRUKKERT GLANERBRUG TREIN STATION DUITSLAND GRENS OV BLAUWNET KERKSTRAAT 1
Lees ook
Intercity Zwolle-Münster via Enschede moet vanaf 2030 rijden, trein Almelo-Mariënberg wordt sneller

Ziekteverzuim en personeelstekorten

Net als in veel sectoren in Nederland heeft óók Eurobahn te maken met personeelstekorten; in de treinen tussen Hengelo en Bad Bentheim wordt personeel van Keolis Nederland ingezet. Door het tekort aan personeel is het moeilijker om bij ziekte vervanging te regelen. Hierdoor vallen individuele treinen uit, wanneer de bezetting niet rond is. In het streekvervoer zijn de afgelopen maanden meerdere stakingen geweest, óók treinen van Eurobahn vielen toen uit.

Bus 1 Ernst Bergboer
Lees ook
Opnieuw stakingen in het streekvervoer: werkgevers verwerpen ultimatum

'Vertrouwen terugwinnen'

Eurobahn wil het vertrouwen terugwinnen, de communicatie met de reizigers verbeteren en de geplande kwaliteitsverbeteringen in het onderhoud doorvoeren. Eind dit jaar komen de partijen weer bij elkaar om te evalueren of de dienstregeling daadwerkelijk verbeterd is.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.