Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Onderzoek naar opvragen medische gegevens bijstandsgerechtigden

Ehr 1476525 1280
Autoriteit Persoonsgegevens start onderzoek naar opvragen medische dossiers
Beeld: Pixabay

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gaat onderzoek doen naar het mogelijk onrechtmatig opvragen van medische informatie bij bijstandsaanvragen in Enschede. Dat staat in een brief van de privacywaakhond aan Stichting Sociaal Hart.

Aanleiding voor dat onderzoek is een klacht van een cliënt van Sociaal Hart, daterend van juli vorig jaar. Dat de klacht nu pas in behandeling wordt genomen, komt door drukte, zo stelt de AP

De klacht wordt niet als individuele case onder de loep genomen. De AP stelt veel meldingen te ontvangen en de kwestie effectiever te kunnen behandelen door breder onderzoek te doen naar het opvragen van medische gegevens bij bijstandsaanvragen in Enschede. Daarbij kan dan ook gekeken worden naar het beleid.

Medische gegevens werden opgevraagd omdat iemand die bijstand aanvraagt moet aantonen dat hij niet in staat is te werken. Sociaal Hart, maar ook raadsfracties, bijstandsadvocaten en de Klachtencommissaris, oordeelden eerder al dat dat niet mag. Voor het recht op bijstand is de vraag of iemand werken kan of niet, niet relevant. Privacywetgeving verbiedt organisaties persoonlijke gegevens op te vragen of op te slaan die ze niet nodig hebben.

Enschede heeft, na die eerdere kritiek, haar brieven waarin gegevens worden opgevraagd voor bijstandsaanvragen aangepast. Waar ten tijde van de eerder genoemde klacht bij de AP een afschrift van het medisch dossier werd opgevraagd, wil de gemeente nu dat aanvragers bewijsstukken aandragen waaruit blijkt dat zij (voorlopig) niet kunnen werken. Voorbeelden van dat soort bewijsstukken zijn een e-mail, afspraakkaart, brief of uitnodiging van een arts of behandelaar.

Ander probleem is de hoeveelheid medische informatie die nog in dossiers van uitkeringsgerechtigden zit. Die gegevens horen niet in de dossiers te zitten, vond B&W in juni van dit jaar in antwoord op vragen uit de gemeenteraad. Alle dossiers op dat soort gegevens controleren om ze te kunnen verwijderen is een tijdrovende klus. De gemeente gaat daarover met de AP en de Vereniging Nederlands Gemeenten in overleg - Enschede is niet de enige gemeente waar dit speelt.

In diezelfde antwoordbrief aan de raad stelt B&W overigens ook dat het handig kan zijn om gegevens van burgers in dossiers te houden. Het is prettig als zij niet steeds hetzelfde verhaal hoeven doen. Vraag is dan of dat voor medische gegevens geldt, zeker als dat inderdaad gegevens zijn die niet thuishoren in dossiers, zoals B&W erkent.

Wanneer de AP haar onderzoek start, is nog niet bekend.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.