Verkeer
Stuur appje
Zoek

Voorlopig krijgt Hengelo geen spaarpaal om hardrijden in woonwijken tegen te gaan

Jeffrey Scholten Ernst Bergboer 1
Het sympathieke idee van Jeffrey Scholten kreeg niet voldoende handen op elkaar.
Beeld: 1Twente / Ernst Bergboer

De motie voor een pilot om hardrijden in Hengelose woonwijken tegen te gaan heeft het woensdagavond niet gehaald. 21 van de 35 aanwezige raadsleden stemden tegen het plan van een 'spaarpaal' van raadslid Jeffrey Scholten. Dat is saillant, aangezien Scholten lid is van de fractie van Burgerbelangen, een van de vijf coalitiepartijen.

Hij kreeg echter alleen medecoalitiegenoot D66 mee in z'n plan. Scholten vindt het jammer, want volgens hem is zo'n spaarpaal een leuke, weinig kostende manier om snelheidsduivels te beletten het gas diep in te trappen op plekken waar dat uitermate ongewenst is.

Hoe werkt het? Een spaarpaal beloont passanten, die zich aan de snelheidslimiet houden. Wanneer een automobilist - dat zullen veelal bewoners van de wijk zijn - zich netjes aan de maximale snelheid houdt, wordt er een paar cent in een virtuele pot gedaan. De spaarpaal moet op deze manier goed gedrag belonen. Het gespaarde bedrag kan gebruikt worden voor iets gemeenschappelijks in de wijk, vandaar de term 'spaarpaal'.

Overigens zijn de kosten van 15.000 euro bedoeld voor een pilot, waarbij de paal in bruikleen wordt gegeven. Daarom moet het volgens Scholten ook een pilot zijn. "Als het een succes wordt, zou Hengelo zelf een of meer palen kunnen aanschaffen."

Foto collage 1twente straat hengelo en safety safe spaarpaal
Lees ook
BurgerBelangen Hengelo wil een ‘spaarpaal’ om hardrijden tegen te gaan: ‘Goed gedrag belonen helpt’

In tal van Nederlandse gemeentes zijn de spaarpalen al te vinden. Dat geeft volgens Scholten aan dat het werkt. Naast BurgerBelangen waren alleen D66, GroenLinks en ProHengelo enthousiast over Scholtens plan.

“Straks belonen we ook de fietser die z'n hand uitsteekt of de hondenbezitter die de poep opruimt.”

Andere partijen vonden het idee 'sympathiek', maar plaatsten kanttekeningen. Mitchell Boers (VVD) bijvoorbeeld: "Waarom wilt u een pilot, terwijl het zichzelf elders al bewezen heeft? Feitelijk zou je het als nieuw beleid moeten bestempelen en onderdeel moeten maken van de Zomernota."

Glenn Dedecker (Lokaal Hengelo) vindt dat eveneens: "Het is een goed initiatief, maar het komt te vroeg. Het zou beter passen in de Zomernota." Ron Wesseling (CDA) heeft er moeite mee dat goed gedrag, 'wat feitelijk de norm zou moeten zijn', beloond wordt: "Straks belonen we ook de fietser die z'n hand uitsteekt of de hondenbezitter die de poep opruimt."

Zomernota

Wethouder Gerard Gerrits, die woensdagavond de honneurs waarnam van de zieke verkeerswethouder Steen, ontraadde de motie: "Elk middel dat de snelheid omlaag kan brengen, juich ik toe, maar het invoeren hiervan vergt ambtelijke capaciteit. Daarvan zijn de kosten nog niet meegenomen. Ik stel voor dat we er bij de Zomernota over verder praten."

Volgens Scholten valt het met de ambtelijke inzet heel erg mee: "Dan gaat het om maximaal 20 uur. Dat lijkt me geen reden om hier nu 'nee' tegen te tegen te zeggen." Maar uiteindelijk deed de raad dat wel.

Gemengde gevoelens

Een dag later blikt Scholten met gemengde gevoelens terug: "Er zijn misschien belangrijker zaken, dus ik lig er niet wakker van. Maar ik heb het wel goed voorbereid. Ik heb het ambtelijk voorgelegd en aan Veilig Verkeer Nederland, ik heb ervaringen opgehaald in gemeentes waar het al is ingevoerd en iedereen is enthousiast. Waarom zouden we in Hengelo dan geen 15.000 euro kunnen steken in een pilot? Als het dan ook in Hengelo blijkt te werken, kunnen we het volgend jaar op de Zomernota zetten, zodat er structureel geld voor beschikbaar wordt gesteld."

Scholten zal de komende maanden ook de tegenstemmers proberen te overtuigen, zodat de spaarpaal alsnog in beeld komt, als er over de Zomernota wordt gediscussieerd.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.