Verkeer
Stuur appje
Zoek

Vakbonden stellen ultimatum aan Arriva voor betere rij- en rusttijden: 'Chauffeurs zijn erg boos'

Foto bussen hengelo arriva
Beeld: 1Twente

Voor de Twentse buschauffeurs is de maat vol: werkgever Arriva moet vóór dinsdag 5 maart akkoord gaan met de voorgestelde rij- en rusttijden anders komen er stakingen. Dat heeft vakbond FNV Streekvervoer aan Arriva middels een brief aangekondigd. Vakbond CNV Vakmensen komt morgen met een vergelijkbaar ultimatum en eisenpakket.

Afgelopen donderdag werd er in het vakbondshuis van de FNV in Hengelo een inloopmiddag gehouden voor de leden. "De chauffeurs zijn erg boos. Zij voelen zich in het pak genaaid", zegt Van der Gaag. Van de FNV-leden heeft 96 procent aangegeven te willen staken als de eisen niet worden ingewilligd. "Dat zijn 150 buschauffeurs die het werk willen neerleggen. Op een gemiddelde dag werken er tweehonderd chauffeurs in Twente", zegt Van der Gaag.

Still elektrische bus arriva rrreis 1twente
Lees ook
Liggen nieuwe stakingen in het busvervoer op de loer? 'Chauffeurs zijn boos'

30 minuten pauze

De vakbonden willen dat de rij- en rustafspraken, die bij vorige vervoerder Keolis werden afgesproken, worden overgenomen door Arriva. De rijdtijden zijn volgens de FNV krapper dan bij Keolis, waardoor chauffeurs sneller met vertragingen te maken krijgen. Er is volgens de chauffeurs minder tijd om de benen te strekken of even gebruik te maken van het toilet. Ook eisen ze daarnaast aaneengesloten pauzes van 30 minuten .

'Er zelf uitkomen met de chauffeurs'

Arriva geeft aan er met de chauffeurs uit willen komen en heeft vorige week 'een gesprek gehad met de medezeggenschap, met leden van de voormalige medezeggenschap van Twents en een afvaardiging van de OR Bus'. De vervoerder is bezig met een nieuw dienstenpakket, dat naar alle waarschijnlijkheid eind april klaar is.

De chauffeurs krijgen er dan 25 euro extra per maand bij voor het zogeheten 'in dienst melden' en ze krijgen in maart de onregelmatigheidstoeslagen, die ze de afgelopen maanden niet hebben gehad. Dat 'in dienst melden' (het opstarten van de systemen in de bus) kost tijd en die tijd krijgen ze nu nog niet vergoed.

“Er ligt nu een concreet voorstel tot een inspanningsverplichting voor het realiseren van 25 minuten aaneengesloten pauze op tafel. Afgesproken is dat dit voorstel door de medezeggenschap wordt meegenomen naar hun achterban”, zegt Arriva in een reactie.

“Het spijt mij dat deze weken een rottige ervaring vormde in jullie loopbaan als chauffeur. Ik trek me dat aan.”

Stakingen op de loer

De vakbonden houden vast aan 30 minuten pauze. Mocht er volgende week dinsdag geen akkoord liggen, dan zullen er de week erna stakingen volgen. De vakbonden hebben inmiddels al talloze brieven gestuurd: "De antwoorden van Arriva zijn niet bevredigend. Zij zijn niet inhoudelijk ingegaan op onze eisen en vragen. Voor de chauffeurs is de maat vol." Mocht het tot acties komen, dan worden deze volgens Van der Gaag ruim van te voren aangekondigd.

Arriva geeft aan het ultimatum te hebben ontvangen en inmiddels bezig te zijn met een reactie aan de vakbonden. “De vraag hoe wij aankijken tegen het dreigement van staken of werkonderbrekingen? Iedereen heeft in Nederland het recht om te staken”, aldus een woordvoerder van Arriva.

icon_main_info_white_glyph

'Er ging teveel tegelijk niet goed'

Arriva-regiobestuurder Jieskje Hollander steekt de hand in eigen boezem waar het gaat om de problemen van de afgelopen maanden. Dit zegt ze in een videoboodschap aan de chauffeurs: “Er ging teveel tegelijk níet goed. En het viel voor jullie ook niet meer te overzien. Het spijt mij dat dat zo gelopen is. En het spijt mij dat deze weken een rottige ervaring vormde in jullie loopbaan als chauffeur. Ik trek me dat aan. Werken in het OV vind ik hartstikke mooi en eervol. Dat gaat me aan het hart. Als we alles vooraf hadden geweten, hadden we - dat erken ik zeker - hier en daar ook andere keuzes gemaakt. Maar, zo weten we allemaal ook, dat draaien we niet meer terug. Daarom zetten we de weg voorwaarts in.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.