Verkeer
Stuur appje
Zoek
In samenwerking met
Twente FM logo

Aanleg nieuw perron op treinstation Oldenzaal in afrondende fase: ‘Heel mooi werk’

Woensdagochtend 22 november om 05.00 uur is het zover. Dan kan de internationale trein van Amsterdam naar Berlijn op het station doorrijden zonder te hoeven stoppen voor de stoptrein van Oldenzaal naar Zutphen. Deze ‘halteert’ dan namelijk op een speciaal nieuw aangelegd stuk spoor inclusief extra perron, waardoor de intercity ongehinderd op volle snelheid kan doorrijden. Op 10 december is de officiële opening en gaat de nieuwe dienstregeling van start.

Tijdwinst ook door nieuwe locomotief

Dat straks op 10 december de intercity naar Berlijn een halfuur korter doet over Amsterdam-Berlijn komt niet alleen door het extra perron in Oldenzaal. Het heeft ook te maken met de inzet van een nieuwe locomotief. “De voltages van de bovenleidingen in Nederland en Duitsland verschillen. Daarom was er in Bad Bentheim een wisseling van de locomotief nodig. Door de nieuwe locomotief genaamd de ‘Vectron’ is die wissel niet meer nodig omdat deze beide voltages aan kan. Dus daar zit ook tijdswinst”, aldus Mirjam de Witte, woordvoerder van de afdeling Noord Oost van ProRail.

17112023 Oldenzaal perron werkzaamheden
De realisatie van een nieuw spoor en perron gaat de laatste vijf dagen in
Beeld: Niels Wesselink

Ruim zestig medewerkers

Voor de aanleg van het nieuwe spoor en perron is ProRail in zee gegaan met aannemer Volker Rail, die vervolgens weer enkele onderaannemers in dienst heeft genomen. Namens ProRail wordt het project dat straks een jaar in beslag heeft genomen aangestuurd door bouwmanager Jordi Boer. “We hebben Volker Rail in deze gecontracteerd als hoofdaannemer en die heeft weer verschillende onderaannemers daarin aangehaakt voor de aanleg van verlichting, hekwerk, drainage etc. Ruim zestig medewerkers nemen aan de werkzaamheden deel”, aldus Boer.

“De stoptrein naar Zutphen is nog steeds een dieseltrein”

Het is deze vrijdag een drukte van belang op het spoor in Oldenzaal. Over een lengte van niet meer dan tweehonderd meter krioelt het van de medewerkers en machines, die dus over vijf dagen deze klus geklaard moeten hebben. Wat opvalt is er op dit spoor geen bovenleiding wordt geïnstalleerd. “De stoptrein naar Zutphen is nog steeds een dieseltrein. Dat zou in de toekomst mogelijk een waterstoftrein of een geëlektrificeerde trein kunnen worden waarvoor we dan alsnog bovenleidingen aanleggen”, aldus Boer.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.