Verkeer
Stuur appje
Zoek

Lobby voor veiligere N35 bij Enschede strandt: minister pakt weg voorlopig niet aan

Aanrijding N35 in Enschede
Bij een ongeval op de N35 tussen Enschede en de Duitse grens kwam afgelopen vrijdag een 20-jarige man om het leven.
Beeld: News United / Dennis Bakker

Er komen voorlopig geen aanpassingen aan de N35 tussen Enschede en de Duitse grens, waar afgelopen vrijdag een dodelijk ongeval gebeurde. Demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur zegt de zorgen die er over de N-weg zijn te delen, maar geen geld te hebben om de weg aan te pakken. De lobby die de gemeente Enschede eind vorig jaar startte, lijkt daarmee weinig uit te halen.

Vrijdag botsten in de ochtendspits een bestelbus en personenauto op elkaar op de N-weg bij Enschede. Daarbij kwam de 20-jarige bestuurder van de bestelbus om het leven. De twintiger woonde in Duitsland, maar werkte in Nederland. De 24-jarige bestuurder van de personenauto raakte gewond.

Lobby bij minister

De afgelopen twee jaar gebeurden er meer dan twintig ongelukken op de N35 bij Enschede, waarbij ook vorig jaar een dode viel. De gemeente Enschede wil dat de weg wordt aangepakt en begon daarvoor afgelopen najaar een lobby bij de minister, die over de weg gaat. Enschede wil onder meer een ongelijkvloerse kruising en fysieke scheiding van de rijbanen.

Witteveen Bos N35 Oostweg impressie ri Duitsland
Lees ook
Een échte afslag Enschede-Oost: zo kan het enige verkeerslicht tussen Amsterdam en Münster verdwijnen

Maar dat gaat voorlopig niet gebeuren. "Ik erken de zorgen van de gemeente", zegt demissionair minister Harbers tegen RTV Oost. "Er gebeuren regelmatig ongelukken, met soms dodelijke afloop. Dat hebben we helaas met het recente ongeval gezien. Het liefst zou je alle knelpunten, waaronder deze, aanpakken. Dat is echter simpelweg niet mogelijk."

Verkeerslichten

De N35 van Enschede naar de Duitse grens gaat van twee keer twee rijbanen over in twee keer één rijbaan, waarbij verkeer onderweg ook moet stoppen voor het verkeerslicht. Het verkeer op de N35 bij Enschede stroomt relatief goed door, bleek in 2021 uit onderzoek. Al wordt het er wel drukker. "Op grond daarvan is geen grootschalige investering om de weg te verbreden te rechtvaardigen", zegt Harbers.

“Pas op het moment dat weer sprake is van voldoende stikstofruimte, financiële ruimte en personele capaciteit voor een project, dan kunnen projecten weer hervat worden en kunnen eventueel nieuwe investeringsbeslissingen gemaakt worden”

Op het gebied van verkeersveiligheid vist Enschede met 'haar' N35 ook achter het net. Arcadis deed in 2021 eveneens onderzoek naar de N-weg bij Enschede. Conclusie: de N-weg is geen prioriteit voor het fysiek scheiden van de rijbanen.
De 200 miljoen euro die Harbers uittrok voor de verkeersveiligheid op N-wegen, gaat wel naar bijvoorbeeld de N36 tussen Almelo en Ommen.

Andere problemen

Geld is niet het enige probleem, zegt de demissionair minister. "Hiernaast speelt de stikstofproblematiek en is er te weinig personele capaciteit. Pas op het moment dat weer sprake is van voldoende stikstofruimte, financiële ruimte en personele capaciteit voor een project, dan kunnen projecten weer hervat worden en kunnen eventueel nieuwe investeringsbeslissingen gemaakt worden, zoals voor de N35 Enschede en de Duitse grens."

Aanrijding N35 in Enschede
Lees ook
Man (20) uit Duitsland overleden bij aanrijding op N35, Enschedeër (24) raakt gewond

Een van die projecten die stil is komen te liggen, is de aanleg van een rondweg rondom Mariënheem. Áls er straks groen licht is voor de aanpak van de N-wegen, dan gaat dat deel van de N35 voor. De verwachting is dat de aanpak van de N35 tussen Enschede en de Duitse grens daarmee een proces van lange adem kan worden.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.