'Instroom nieuwe leden loopt terug'
"Hengelo heeft een rijk cultureel leven, maar op het educatieve vlak ontbreekt het aan samenhang. Dat is de reden dat ik tijdens de politieke markt, die over de nieuwe cultuurnota ging, mijn ideeën onder de aandacht heb gebracht. Ik mis daarin de rol van de verenigingen. Als voorzitter van Armonia zie ik de instroom van nieuwe leden teruglopen de laatste jaren. Daarom moeten wij en andere verenigingen zichtbaarder worden. Dat zou prima kunnen onder een gezamenlijke noemer zoals Hengelo Cultuur."
Ze vervolgt: "Je ziet dat het werkt bij Hengelo Sport. Alle gewone sportactiviteiten en grote evenementen, zoals het jaarlijkse streetsoccertoernooi, worden via één centrale plek onder de aandacht gebracht. Als kinderen vervolgens via Hengelo Sport aan een activiteit meedoen die hen bevalt, komen ze snel in contact met een vereniging."
'Het is gewoon marketing'
Nu komen veel kinderen onder schooltijd in aanraking met onder meer muziek, toneel en beeldende kunst, maar het gemeentelijke beleid dat hier achter zit is volgens Jonquière te weinig zichtbaar: "Dat kan veel gestructureerder. Stel je voor dat je in groep 5 een paar muzieklessen krijgt, in groep 6 wat toneel en in groep 7 de beginselen van beeldhouwen leert, dat zou in de cultuurnota ingebed kunnen worden."
Jonquière: "Het is in feite gewoon marketing. Je laadt wat er al is. Om die reden heb ik de domeinnaam hengelocultuur.nl alvast laten vastleggen. Dat kost me een paar euro per jaar. Dat heb ik er graag voor over. De gemeente mag 'm straks kosteloos van me overnemen, haha.