Vorig jaar zijn opnieuw de risicoplafonds voor het vervoer van brandbare gassen en vloeistoffen over het Twentse spoor overschreden. Dit is niet iets nieuws, want sinds de invoering van de normeringen in 2015 gebeurt dit structureel. De Veiligheidsregio Twente maakt zich dan ook zorgen over de overschrijdingen en de hoeveelheid gevaarlijke stoffen er over het spoor gaan, gezien het feit dat er steeds meer gebouwd wordt langs het spoor.
De Veiligheidsregio Twente heeft aangegeven de overschrijding aan te kaarten bij het ministerie. In het najaar van 2023 wil de veiligheidsregio een campagne starten om inwoners erop te wijzen wat te doen bij een incident op het spoor met gevaarlijke stoffen. Gemeente Borne en Oldenzaal hielden al regelmatig bewonersavonden waar inwoners worden bijgepraat over de ontwikkelingen op het spoor.
Het risicoplafond op het spoor tussen Almelo en Hengelo wordt al jaren overschreden. Het veiligheidsplafonds, dat in heel Nederland hetzelfde is, wordt volgens ProRail niet overschreden op het Twentse spoor. De spoorbeheerder zegt dat een overschrijding van het risicoplafond niet zoveel zegt over de totale veiligheid langs het spoor. Toch maakt de veiligheidsregio zich zorgen over het vervoer van gevaarlijke stoffen in combinatie met de ontwikkeling van woningen langs het spoor.
Een ketelwagenequivalent (KWE) is een uniforme maateenheid die ProRail aanhoudt wat betreft de inhoud van wagons met gevaarlijke stoffen. Niet elke wagon heeft dezelfde grote. Er zijn twee type wagons; ketelwagons en containerwagons. Een ketelwagon vervoert maximaal 55 ton aan gevaarlijke stoffen. Een containerwagon is kleiner en vervoert ongeveer de helft van een ketelwagon en voor bepaalde stoffen een kwart van een ketelwagon.
Welke stoffen er exact over het spoor gaan wordt niet bekendgemaakt, alleen welke stofcategorie. Volgens de cijfers van ProRail worden er voornamelijk brandbare gassen en vloeistoffen vervoerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan LPG of propaan. In totaal zijn er in 2022 1568 kwe's vervoerd door Hengelo.
Het aantal ketelwagons met brandbare vloeistoffen zat in 2022 op 2184 kwe's. Ook ging er een kleine hoeveelheid wagons met giftige stoffen over het spoor.
Eerder sprak de belangenclub voor spoorbewoners, RONA, al zorgen uit over de effecten van de energietransitie op het spoor. Waterstof moet volgens de landelijke overheid in de toekomst een grotere rol krijgen. Waterstof is een duurzaam alternatief voor aardgas, omdat er minder CO2-uitstoot vrijkomt. Waterstof wordt vervoerd in ammoniakvorm. Volgens de RONA en LPOGT betekent dit dat er in de toekomst meer ammoniaktransporten over het spoor gaan. Ook levert weer meer risico's op.