Verkeer
Stuur appje
Zoek

Scheepscontainers stromen voortaan binnen in Almelo: nieuwe kade voor XL Businesspark

010623 rtvoost
Vlnr: Eddy van Hijum, Arjen Maathuis en André Pluimers bij de officiële opening
Beeld: Twente Board

Op jaarbasis van 10.000 naar 30.000 verscheepte containers, tot die groei moet de nieuwe - en vooral grotere - openbare kade op het XL Businesspark in Almelo leiden. Een enorme vooruitgang waar de bedrijven. "Dit is nodig voor een vitale toekomst van Almelo."

Passend bij de scheepvaart, slingeren de bestuurders die bij het XL Businesspark betrokken zijn, een champagnefles tegen een scheepscontainer. Degene die dit heeft bedacht, zag de fles in gedachten al uiteenspatten en de champagne rondvliegen. Niets bleek minder waar: de fles stuiterde feilloos terug.

De weigerende fles leidde tot veel gelach. En reden tot vrolijkheid, was er zeker. Want de 'XL openbare kade' is officieel geopend. Dit is de plek waar de bedrijven op het terrein hun containers kunnen binnenhalen of juist verzenden.

XL kade

"We hadden al een openbare kade", legt de Almelose wethouder Arjen Maathuis uit. "Die heeft de Container Terminal Twente erbij gekregen, waardoor de overslagcapaciteit omhoog gaat. Dat is belangrijk voor de bedrijvigheid. en vitale economische toekomst."

Een grotere kade was nodig, stelt André Pluimers van Twente Board, de club waarin de ondernemers zich verenigen. "Het park groeit nog steeds. Een deel van die nieuwe bedrijven haalt containers binnen, maar die moeten ook weer weg. Daarom is een grotere kade nodig."

De bedrijven aan het kanaal plukken er de vruchten van. "De bedrijven die de kade gaan gebruiken, hebben een heel efficiënte logistiek", verzekert Pluimers. "Slechts het laatste stukje van het vervoer moet over de weg."

Duurzaamheid

Omdat er op binnenvaartschepen simpelweg meer containers passen dan op een vrachtwagen, is dit vervoer duurzamer. Want in verhouding gaat de uitstoot flink omlaag. Daarnaast leidt het ertoe dat er minder files op de wegen komen. "Want we willen meer lading van de weg, naar het water", legt gedeputeerde Eddy van Hijum uit. "Dat kan ook over het spoor, maar het water is een belangrijke levensader van onze economie."

De afgelopen jaren hebben onder meer de provincie Overijssel en het Twentse bedrijfsleven met elkaar ingezet op het realiseren van een goede bereikbaarheid van Twente via het water. Over een paar maanden is Rijkswaterstaat klaar met de verruiming van het Twentekanaal en kan er daadwerkelijk in de richting van Almelo, Hengelo en Enschede gevaren worden met schepen van 110 meter lang.

Meer werkgelegenheid

Die betere bereikbaarheid maakt de locatie interessanter voor bedrijven om zich er te vestigen. Zo wordt er op de achtergrond al aan de 'kanaalsprong' gewerkt. Er komt namelijk een XL Businesspark 2, aan de overkant van het kanaal. Mocht ook dat terrein vol met bedrijven komen, brengt dat veel werkgelegenheid met zich mee.

Maar aan extra banen lijkt geen behoefte, getuige het aantal vacatures dat in verschillende sectoren blijft toenemen. "Daarom moeten we steeds kritischer kijken naar welke bedrijven we toelaten. Want het moet wel iets toevoegen aan je economie", aldus Van Hijum.

Vrezen voor pech hoeven ze niet op het XL Businesspark. Want die champagnefles is uiteindelijk door een ferme slinger tegen de hoek van de container alsnog bruisend uiteen gespat.

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met RTV Oost
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.