Verkeer
Stuur appje
Zoek

Opnieuw lobby voor duurzame zweeftrein in Hengelo

In 2016 kwam Hengeloër Roel Kok met het idee voor het aanleggen van een zweeftrein tussen het centrum van Hengelo en Plein Westermaat. Het toenmalige raadslid wilde daarmee weer reuring brengen in een stad met veel leegstand, terwijl Plein Westermaat juist floreerde. Het idee voor een zweeftrein leeft nog steeds bij Kok. Het is zelfs zo serieus dat hij een studiereis organiseerde naar het Duitse Wuppertal, waar het voorbeeld is te vinden van een industriële zweeftrein die daar aan het begin van de vorige eeuw werd gebouwd.

Onder het motto 'Einmal im Leben durch Wuppertal schweben' ging vrijdag een delegatie met 34 mensen uit het Twentse bedrijfsleven, erfgoedkenners, lokale politici en andere geïnteresseerden met de bus naar Duitsland. "Als je dit met eigen ogen ziet, dan word je vanzelf enthousiast," zegt Kok, die bestuurslid is van Stichting Storkiaan. Deze stichting wil de industriële geschiedenis van de stad nog beter zichtbaar maken. "In een stad als Wuppertal reizen iedere dag zo'n 82.000 mensen met de zweeftrein over een traject van 13 kilometer. Dat is toch onvoorstelbaar, dat is heel Hengelo."

“We zijn met de gemeenteraden van Hengelo en Enschede bezig met de spoorvisie. Dit past er perfect in.”

Duurzaam vervoer

Een duurzame zweeftrein, zoals de Wuppertaler Schwebebahn, past in de ogen van Kok goed bij Hengelo, maar hij denkt inmiddels ook een stukje groter. "Mijn droom is dat er ooit een schwebebahn wordt aangelegd tussen Borne en Enschede en voor mijn part met een zijtak naar Oldenzaal."

Kok ziet het helemaal voor zich: "Wij gaan dit in 2030 realiseren. Het lost het gehele stikstofprobleem op, terwijl mensen gewoon vervoerd worden door de lucht van A naar B op een hele mooie én verantwoorde manier."

Dromen, durven, doen

Voor wie het idee meteen van tafel veegt met de gedachte dat de aanleg van een zweeftrein niet haalbaar is, heeft het bestuurslid van Stichting Storkiaan een boodschap: "Durf te dromen én te doen." Dat is dezelfde gedachte die ondernemer Charles Theodorus Stork had toen hij in de negentiende eeuw een machinefabriek oprichtte. Stork maakte zich overigens ook hard voor de ontsluiting van de stad via het spoor. Juist een goede infrastructuur in en rondom Hengelo zorgde er voor dat de stad groeide en zich verder ontwikkelde.

  • 20230421 zweeftrein woppertal2 emile urban
    De bekende zweeftrein boven de straten van het Duitse Wuppertal
    Beeld: Emile Urban
  • 20230421 zweeftrein woppertal1 emile urban
    De bekende zweeftrein boven de straten van het Duitse Wuppertal
    Beeld: Emile Urban

Constructie

Eén van de deskundigen die vrijdag mee is naar Wuppertal is Martijn Lammerink, die een constructiewerkbedrijf in Geesteren heeft. Ook hij is onder de indruk van de zweeftrein en vooral van het feit ze vroeger dit soort dingen met de hand konden aanleggen. "Als je van staal houdt, dan is dit fantastisch." De ondernemer is er van overtuigd dat een zweeftrein interessant kan zijn voor Twente. "Als het om bouw en constructie gaat, dan is het zeker te realiseren, maar dan kom je natuurlijk wel uit op de kosten die eraan vast zitten."

“Wij gaan dit in 2030 realiseren. Het lost het gehele stikstofprobleem op, terwijl mensen gewoon door de lucht van A naar B vervoerd worden op een heel mooie en verantwoorde manier.”

Spoorvisie

Bij zijn plannen vindt Kok het Hengelose raadslid en voormalig wethouder Bas van Wakeren aan zijn zijde. "We zijn met de gemeenteraden van Hengelo en Enschede bezig met de spoorvisie. Dit past er perfect in, dus we gaan dit aanleggen tussen de twee steden," zegt hij glimlachend. Van Wakeren zegt onder de indruk te zijn van de zweeftrein. "Ik ben hier al een keer eerder geweest na het voorstel van Roel in 2016 en moest het toen toch een keer met eigen ogen zien. Het is eigenlijk een bovengrondse metro." Als het aan het raadslid van ProHengelo ligt, dan is het tijd om het idee van Kok te upgraden en nieuw leven in te blazen.

Thumb Spoorzones
Lees ook
Enschede en Hengelo gaan de boer op met hun stationsgebieden: 'We moeten trotser zijn op onszelf'
icon_main_info_white_glyph

Over de Wuppertaler Schwebebahn

De Wuppertaler Schwebebahn is een hangend spoor in de Duitse stad Wuppertal dat sinds 1901 in bedrijf is. De lijn is 13,3 kilometer lang, telt 20 stations en voert van Wuppertal-Vohwinkel in het westen via Wuppertal Hauptbahnhof naar Wuppertal-Oberbarmen in het oosten. De lijn loopt over een lengte van ruim 10 kilometer boven de rivier de Wupper, met de draagconstructie in omgekeerde V-vorm. Aan de westzijde, in het stadsdeel Vohwinkel, hangt 3 kilometer spoor boven de straat en boven onbebouwd terrein, met de draagconstructie in omgekeerde U-vorm. De lijn is met 470 stalen dragers op 12 meter hoogte gebouwd. (Bron: Wikipedia)

20230208 sportcomplex atc65 foto emile urban IMG 3296
Lees ook
Voetbalvereniging ATC’65 scoort met duurzame aanpak
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.