Verkeer
Stuur appje
Zoek

Bijna 750 bewoners in Enschede in actie tegen sluipverkeer: 'Wijkverkeersplan moet van tafel'

Het is misschien wel de bekendste sluiproute in Enschede: de Roessinghsbleekweg. De doorgaande route dwars door woonwijk Walhof-Roessingh wordt gretig gebruikt door automobilisten die de drukke singel tussen de Hengelosestraat en Deurningerstraat willen vermijden. Er ligt een nieuw wijkverkeersplan om de veiligheid voor fietsers te vergroten, maar de buurt maakt zich zorgen. Met een handtekeningenactie wordt de gemeenteraad deze maandagavond opgeroepen om het plan in te trekken.

Voorafgaand aan de gemeenteraadsvergadering worden deze avond bijna 750 handtekeningen in het stadhuis aangeboden. Initiatiefnemer is Frans Zeilemaker, die al sinds dertig jaar het sluipverkeer in zijn wijk ziet toenemen. En het wordt nog altijd drukker, dus ook erger. "Er zijn zelfs mensen die vanaf de snelweg via onze wijk naar Enschede-Zuid rijden, omdat ze de drukte willen vermijden."

Steeds drukker

Automobilisten die vanaf de Hengelosestraat naar Enschede-Noord (en vice versa) rijden, gebruiken niet zelden de Roessinghsbleekweg als alternatief voor de Boddenkampsingel. De weg is ingericht op ruim 4.000 voertuigen per etmaal, maar dat zijn er ondertussen 8.500 geworden.

“Onze vraag is: begin opnieuw. Laat het een normale woonwijk zijn”

Dat betekent dat aan de kant van de Deurningerstraat ook straten als de Lyceumlaan, Mozartlaan en Beethovenlaan steeds meer doorgaand verkeer te verwerken krijgen. Ook de Horstlindelaan, de weg tussen de Deurningerstraat en campus van de Universiteit Twente, is steeds meer in trek als alternatieve route in Enschede-Noord.

Meer aandacht voor fietsers

Bij het maken van een nieuw wijkverkeersplan heeft de gemeente gekeken naar maatregelen tegen het sluipverkeer, zonder daarvoor nieuwe wegen te hoeven aanleggen. De uitkomst van die zoektocht is dat die maatregelen er niet zijn. Daarom is er een wijkverkeersplan opgesteld waarbij is geprobeerd om het voor fietsers veiliger en aantrekkelijker te maken in Walhof-Roessingh.

De Kottendijk zou bijvoorbeeld een fietsstraat moeten worden. De Roessinghsbleekweg krijgt een nieuw profiel, zonder wegversmallingen. En langs de Mozartlaan wordt in de groenstrook een vrijliggend fietspad aangelegd, zodat fietsers niet meer op de straat hoeven. De Lyceumlaan wordt ter hoogte van het Kottenpark College een eenrichtingsweg.

'Begin opnieuw'

Het plan is bij veel buurtbewoners niet in goede aarde gevallen. "Het zal alleen maar erger worden", vertelt bewoner Frans Zeilemaker in de studio van 1Twente. "Op dit moment leggen ze zich er bij neer dat er sluipverkeer is. Ze halen wegversmallingen weg en de vervelende drempels in de Kottendijk, misschien wel de oudste van Enschede verdwijnen ook in de fietsstraat. Het wordt dus voor automobilisten nog aantrekkelijker om via de wijk te rijden."

Roessinghbleekweg Google Maps
Lees ook
Gemeente kan sluipverkeer in Enschede-Noord niet stoppen (en richt zich op fietsers)

Met een handtekeningenactie roepen bewoners van de hele wijk op om het wijkverkeersplan in te trekken. "Onze vraag is: begin opnieuw. Laat het een normale woonwijk zijn." Halve maatregelen op bepaalde locaties hebben volgens Zeilemaker slechts een waterbedeffect: het wordt elders in de wijk drukker.

Fysieke afsluiting

Bewoners willen dat de wijk volledig wordt afgesloten voor doorgaand verkeer. Dat wil het college niet, omdat de druk op met name de Boddenkampsingel nóg groter wordt. En daar staat het verkeer al regelmatig vast. "Het is een taak voor het gemeentebestuur om dat op te lossen", aldus Zeilemaker. "Maar gebruik daarvoor niet onze woonwijk."

In het verleden lagen er plannen voor de Noordelijke Ontsluitingsweg Enschede Kennispark (NOEK) tussen de UT en de Weerseloseweg, om zo de singels en de woonwijken te ontlasten. Enkele jaren geleden is deze 'Noorderval' geschrapt uit de verkeersplannen. In de gemeenteraadsvergadering zullen D66 en GroenLinks maandagavond voorstellen om in ieder geval te proberen om de Roessinghsbleekweg af te sluiten, om te zien wat de gevolgen daadwerkelijk zijn. In een motie stellen zij een fysieke afsluiting voor ter hoogte van de parkeerplaats van revalidatiecentrum Roessingh.

Verkeersstromen Enschede Noord
De buurten Walhof-Roessingh en Bolhaar worden veel gebruikt door automobilisten die de drukke noordelijke singels in Enschede willen vermijden.
Beeld: Gemeente Enschede
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.