Verkeer
Stuur appje
Zoek

2000 speciaalbier-glazen onder de hamer in het Enschedese café De Vluchte

Middenin corona-tijd nam hij bier- en studentencafé De Vluchte in Enschede over. Sneller dan hij had gewild. Marco van de Ruit bewaarde de sfeer die het café altijd kenmerkte, maar besloot wel de collectie speciaalbier-glazen te vervangen voor een eenheidsglas. Zaterdag gaat die collectie van maar liefst tweeduizend glazen onder de hamer. De opbrengst is voor het Koningin Wilhelmina Fonds.

Dat fonds, afgekort KWF, zet zich in voor het onderzoek naar en de bestrijding van kanker. Van de Ruit zat een beetje met die tweeduizend glazen in zijn maag, maar toen een klant met het idee van een veiling kwam, was hij meteen om. “Dan doen wij er vijfentwintig procent bij.”

Overname ‘in de geest van Han’

Van de Ruit, enthousiast lid van het Enschedese Biergenietschap dat als standplaats De Vluchte heeft, was al aan het voorsorteren op overname van het café. Han Beverdam, hoeksteen van De Vluchte, naderde de pensioengerechtigde leeftijd en zocht een opvolger.

“Han was een goeie vriend. Ik werkte al regelmatig vrijwillig. We hebben hem met vakantie gestuurd en ik heb met mijn vrouw gekeken of we het leuk vonden”, vertelt Van de Ruit in 1Twente Vandaag. “Dat beviel uitstekend.”

“Ik ben er van overtuigd dat hoe meer vertrouwen je geeft, hoe meer respect je krijgt”

Corona gooide roet in het overname-eten en eigenaar en eigenaar-in spé besloten overname uit te stellen. Maar Beverdam overleed in oktober 2020 in zijn café. Plotseling en veel te vroeg. Van de Ruit is zichtbaar geëmotioneerd als hij erover vertelt. “Je raakt een hele goeie vriend kwijt. Dat raakt me nog steeds.”

icon_main_info_white_glyph

Het Biergenietschap

Het Enschedese Biergenietschap is, met een knipoog, een genootschap van dertig leden die allemaal serieus met bier bezig zijn. Bierliefhebbers, brouwers en dus ook café-eigenaren. Het genootschap komt een keer per maand bij elkaar. De Vluchte is sinds jaar en dag de thuishaven. De leden verzorgen bij tourbeurt een activiteit die iets met bier te maken heeft - een lezing of een pubquiz, het kan van alles zijn - maar in de kern is dat vooral een ‘excuus om gezellig bier te drinken’. Er geldt een maximum aan het aantal leden. Het genietschap wil niet aan eigen succes ten onder gaan.

Beverdam’s kinderen wisten van de hoed en de rand. “We hebben heel goed contact met de familie gehad en het is gelukt om het voort te zetten.” Voortzetten, niet overnemen. Van de Ruit formuleert het bewust op die manier. De Vluchte wordt gerund ‘in de geest van Han’.

De Vluchte 2.0

Het café aan de Oldenzaalsestraat staat bekend als een studentenkroeg. Er komt een gemêleerder gezelschap, maar toch. “Han werd gezien als een bonusvader. Hij wist wat er in studenten omging, zij kwamen bij hem met hun verhalen.” Van de Ruit is geen Han Beverdam, maar hij koestert de band met zijn (en Han’s) gasten.

“Er komen weleens mensen binnen die lang niet zijn geweest, die zeggen: ‘Zo, dit is een De Vluchte 2.0, maar jullie hebben de sfeer van Han vastgehouden’. We hebben veel verbouwd, maar dat vind ik een machtig compliment.”

Vertrouwen

Een goed voorbeeld daarvan is de modernisering van het welbekende dopjessysteem, waarmee de clientèle zelf op rekening een speciaalbiertje uit de koelkast kon pakken; wie ooit in het café is geweest, weet wat daarmee bedoeld wordt. Het is een fenomeen in de stad. Nu werkt dat met de barcode op het flesje, een pasje en een scanner. Een kwestie van vertrouwen.

Marco van de Ruit Ernst Bergboer
Marco van de Ruit zette het roemruchte studentencafé De Vluchte voort, nadat zijn vriend en de vorige eigenaar Han Beverdam plotseling overleed
Beeld: Ernst Bergboer

En dat wordt, zo blijkt, niet beschaamd. In de eerste weken telde Van de Ruit verschillende keren de flesjes. Een keer miste er twee keer statiegeld. “Maar dat waren flesjes die ik zelf had weggegeven.” Een keer werd hij gebeld omdat er twee flesjes op een rekening ontbraken. “Ik ben er ook overtuigd dat hoe meer vertrouwen je geeft, hoe meer respect je krijgt.”

Tweeduizend glazen in de verkoop

Het idee om de tweeduizend gepensioneerde bierglazen te verkopen, kwam van Robert Paassen van Msc-QServe. Dat bedrijf doet ieder jaar mee aan de Alpe d’HuZes, een beklimming van het beroemde Franse bergmassief voor een goed doel. “Hij vroeg om een speciaalbier-glas. Ik vertelde hem dat we dat niet meer gebruikten en dat ik er nog tweeduizend had staan, waarvan ik niet wist wat ik ermee moest.”

“Iedereen kent wel iemand in zijn omgeving die de strijd tegen kanker voert of verloor”

Paassen stelde de verkoop voor, met het KWF als begunstigde. Van de Ruit bedacht zich geen moment. “Dat vind ik echt een fantastisch doel. Iedereen kent wel iemand in zijn omgeving die de strijd tegen kanker voert of heeft verloren. Dat zijn er gelukkig steeds minder en dat heeft echt te maken met gedegen onderzoek.”

De verkoop start aanstaande zaterdag om elf uur in café De Vluchte (Oldenzaalsestraat 153). Uiteraard is iedereen welkom, zoals het een echt café betaamt. De Vluchte legt een kwart van de opbrengst bij. Van de Ruit: “Ik hoop echt dat ik flink bij moet lappen.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.