Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Enschede

Enschedese verkopers geven do's and don'ts voor collega's

269032 enss

De tijd dat je iedere onderbetaalde 17-jarige spijkerbroeken kon laten verkopen is voorbij. Klanten zijn veeleisender geworden en kunnen alles vaak goedkoper krijgen in een webshop. De fysieke winkel moet dus extra's bieden en goed winkelpersoneel is daarbij van levensbelang. Vijf verkopers uit Enschede geven hun collega's advies.

Ook de retail-opleiding van het ROC van Twente speelt in op de nieuwe eisen van het winkelend publiek. Docent André Seppenwoolde schreef samen met collega's zes nieuwe leerboeken voor het vak. Daarin worden alle facetten van winkelverkoop beschreven. Van het verkoopgesprek met de klant tot het inrichten van de etalage, van prijsbewuste inkoop tot specifieke productkennis en het internet.

Dianne ten Hove - Rofra Home

DO
,,Ken je klant. Luister goed naar de behoeftes, maar kijk ook naar de persoon zelf. Heeft de klant een hond of een kat? Dan zijn sommige typen bekleding niet geschikt. Daar kom je alleen achter als je goed contact zoekt met je klant."

DON'T
,,Als het er niet tussen hangt, dan hebben we het niet meer." Dat is echt not-done. Ook al weet je dat het er niet hangt, neem toch de moeite. Loop even met de klant mee, laat even weten dat je achter kijkt. Geef de klant het gevoel dat je moeite doet."

Leonie Wissink - Wissink Juweliers

DO
,,Wees eerlijk in je advies. Al is het ene horloge goedkoper dan het andere, als het goedkopere horloge beter bij de klant past, dan adviseer je die. Zo kom je ook geloofwaardig over op de klant."

DON'T
,,Een verkoop erdoor willen drukken. Ook al heb je het gevoel dat je de klant wel zover kunt krijgen, je moet het niet doen puur voor de verkoop. Een klant moet echt tevreden zijn met een aankoop. Bij spijt komen klanten niet terug, dus op de lange termijn heb je er niets aan."

Lorenzo Matarrese - Gameshop Twente

DO
,,Weet waar je het over hebt. Vooral bij een winkel als de onze, waar de meeste klanten toch speciaal komen voor onze expertise, is dat belangrijk."

DON'T
,,Stap niet te snel af op mensen. Wij hebben de regel dat als een klant langer dan drie seconden naar hetzelfde product staart, we ze kunnen benaderen. Dan zit de klant waarschijnlijk met een vraag. Maar als de klant gewoon aan het rondkijken is, laat diegene dan lekker met rust."

Katrien Delogu - KNhus

DO
,,Kijk naar wat je zelf mist in andere winkels en probeer dat juist wel te doen in je eigen winkel. Je bent vast niet de enige die dat mist, dus probeer dat gat dan op te vullen. Zo onderscheid je jezelf ook."

DON'T
,,Niet begroeten. Soms kom je wel eens in een winkel en dan kan er geen hallo vanaf. Dat vind ik zó slecht. Persoonlijk contact en een gezellige sfeer maakt juist het verschil met online shoppen. Als mensen anoniem willen winkelen dan doen ze dat wel online."

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM.
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.