Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Bandenfabriek Apollo Vredestein in Enschede moet productie inkrimpen

412665 909922

Overproductie op de Europese bandenmarkt noodzaakt Apollo Vredestein de productie in te krimpen. Dit jaar nam Vredestein al afscheid van zeventig uitzendkrachten, komend najaar bestaat er een reële kans op een nieuwe banenreductie.

Volgens de prognose brengt Apollo Vredestein in oktober de productie terug van 13.500 naar 11.500 autobanden per dag. Vijf jaar geleden waren dat nog 18.000 banden. Daardoor zullen er mogelijk opnieuw (uitzend)banen verdwijnen in de fabriek in Enschede, waar nu via Randstad nog 120 uitzendkrachten werken op een totaal van 1400 FTE. Als wij moeten inkrimpen, zal dat vanuit de flexibele schil gebeuren en geen medewerkers met een vast contract betreffen , zegt HR-manager Jochem Overdijk. Een aantal kan hij niet noemen. Dat is speculeren. Alles hangt af van de verkopen de komende maanden.

Apollo Vredestein blijft wel gewoon uitzendkrachten opleiden. Die krijgen via het bedrijf een tweejarige opleiding tot mechanisch operator . In het verleden was het zo, dat deze uitzendkrachten na voltooiing van hun opleiding een vaste aanstelling kregen. Zo kregen vijfhonderd uitzendkrachten een vaste baan bij Apollo Vredestein tussen 2005 en 2012. Maar dat zit er de laatste tijd bijna niet meer in. Het gaat om een landelijke diploma, dat ook bij andere werkgevers gewild is , aldus Overdijk, onze uitzendmedewerkers volgen die opleiding dus niet voor niks.

Marges
Maar de gouden jaren op de autobandenmarkt in Europa zijn voorbij, zo is wel duidelijk. Jeroen Wilbers, die de leiding heeft over de fabriek in Enschede, schetst dat de marges op vooral de kleinere bandenmaten (13- en 14-inch) zo mager zijn, dat het geen zin meer heeft om ze nog langer in Enschede te maken. Die banden worden in de nabije toekomst in de Indiase of Hongaarse productievestiging van Apollo-Vredestein gemaakt.

Onder het personeel in Enschede heerst de vrees, dat er de komende jaren nog meer werk naar Hongarije zal verdwijnen. HR-manager Overdijk. Ik begrijp die angst, maar Apollo heeft in de tien jaar na de overname 175 miljoen euro in de fabriek in Enschede geïnvesteerd. Dat doe je niet als je daarin geen toekomst ziet.

Eerste montageApollo Vredestein produceerde sinds de jaren negentig alleen voor de vervangingsmarkt, maar maakte vier jaar terug een ommezwaai. Het bedrijf probeert weer contracten voor eerste montage te sluiten met autofabrikanten. De marges daarop zijn krap. Maar je ziet vaak, dat bij vervanging voor het merk band wordt gekozen dat oorspronkelijk ook op de velg zat , zo weet Wilbers. We hebben nu de eerste montage bij bepaalde modellen van Volkswagen, Mercedes, Audi en Ford.

De fabriek in Enschede gaat zich naast de productie van premium banden voor de duurdere automerken, ook meer toeleggen op de grotere maten landbouwbanden ( daar zit groei in ). Daarnaast produceert Apollo Vredestein in Enschede de Spacemaster, een vouwband die als thuisbrenger fungeert voor dure merken als Porsche, Aston Martin en Lamborghini. De productie van winterbanden liep volgens Wilbers iets terug de laatste jaren. Een gevolg van de zachte winters in Europa en een gevolg van het feit, dat autobezitters vaker voor onze all season banden kiezen.

Een van de wereldwijde centra voor onderzoek en ontwikkeling van Apollo-Vredestein in Enschede staat helemaal los van de bandenfabriek. In het op het B&S Park gevestigde R&D-centrum worden nieuwe banden ontwikkeld, die Apollo-Vredestein wereldwijd op de markt brengt. Het aantal werknemers in het R&D-centrum steeg de laagte vijf jaar van 50 naar 150. Circa de helft daarvan is afkomstig uit het buitenland. Van de in het R&D-centrum ontwikkelde nieuwe banden worden in de nabijgelegen fabriek van Apollo Vredestein de eerste prototypes gemaakt.

De holding van Apollo-Vredestein, waar een veertigtal directie- en functionarissen in staf- en verkoopfuncties werken, verhuisde drie jaar geleden van Enschede naar Amsterdam. Reden daarvan was, dat de directie dichter bij Schiphol en Londen wilde zitten, waar het hoofdkantoor van Apollo Tyres is gevestigd.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Apollo Vredestein
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.