Meer groen, bedrijfsgebouwen met een open architectuur, nauwelijks of geen auto s en een campusachtige uitstraling met ook plek voor kleine horeca en detailzaken. Het zijn de uitgangspunten van de structuurvisie Kennispark, waarin het college de bouwstenen aangeeft voor een bruisende innovatiecampus .
De auto is hier straks niet meer de baas , zegt wethouder Eelco Eerenberg als hij tijdens een wandeling over het Kennispark wijst op de vele parkeerplaatsen. Die gaan verdwijnen om plaats te maken voor groen en bedrijfsgebouwen met veel glas. Er komt een centrale parkeerlocatie voor terug. Over de plek moet nog een besluit worden genomen.
Samensmelten
Het Kennispark bestaat nu nog uit drie gebieden: de UT-campus, het tegenovergelegen Business & Science Park en het deel van het station tot en met de ijsbaan. Ze moeten samensmelten tot een geheel door een parkachtige inrichting van de openbare ruimte en betere verbindingen, zoals het innovatiepad tussen de UT en het station.
Op enkele plekken wordt de beoogde uitstraling van het nieuwe Kennispark Twente al zichtbaar. Het Demcon Technology Center wordt een open gebouw en daaromheen geen parkeerplaatsen maar groen. Dat past helemaal in het campusidee. Eigenlijk zou bij dit gebouw tachtig parkeerplaatsen horen, maar dat wordt ergens anders opgelost , aldus Eerenberg.
Bruisend
Een eind verderop verrijst langs het innovatiepad de nieuwbouw van E-care. Op de begane grond vestigt zich een broodjeszaak en er wordt een klein terras ingericht. Het moet hier een gebied worden dat bruist en waar het aangenaam vertoeven is. Daarbij passen kleine horecazaken en detailhandel zoals een AH to go , zegt gebiedsdirecteur Anne-Wil Lucas.
De rondgang over het Kennispark maakt tevens duidelijk dat er nog veel werk te doen is. In het oog springt de rotte kies nabij de hoek van Auke Vleerstraat en Hengelosestraat. Na het vertrek van MAI staat dit kantoorgebouw al lang leeg. Eigenaar BVD Invest heeft het wel gestript, maar wacht nog steeds op een nieuwe gebruiker.
Treurig
Lucas: Het ziet er nu treurig uit. Er lopen gelukkig wel gesprekken met mogelijke nieuwe huurders. Daar proberen wij bij te bemiddelen. Ze voegt toe: De eigenaar wil het gebouw straks afstemmen op de behoefte van de nieuwe huurder. Dat zal dan wel volgens de spelregels uit de structuurvisie en het beeldkwaliteitsplan moeten gebeuren. Een gebouw met een open karakter dus.
Voor op de groene strook voor het gebouw langs de Hengelose straat ontwikkelt de gemeente plannen voor nieuwbouw. Die zal qua architectuur aansluiten op vergelijkbare plannen van de UT aan de overzijde van de straat. Eerenberg: Zodat er ook in de beleving een direct verband tussen UT-campus en bedrijventerrein ontstaat en we het campusgevoel ook naar de overkant van de straat halen.
Daarvoor wordt tevens de verbinding tussen beide delen laagdrempeliger gemaakt. De bushalte langs de Hengelosestraat wordt verplaatst richting de nieuwbouw van Demcon. Meer richting stadscentrum komt een nieuwe overgang ter hoogte van de Corridor. Eerenberg: Daardoor komt er ook een doorsteek naar Twekkelerveld, waar veel studenten wonen.
Regiodeal Twente
Voor de veranderingen op het Kennispark heeft de gemeente 5 miljoen euro beschikbaar uit het potje van de Regiodeal Twente. Verder worden de gebouwen en gronden ingebracht die de gemeente en de Herstructurerings Maatschappij Overijssel in bezit hebben.
Een belangrijke bijdrage wordt verwacht van een investeerder voor het hele gebied. Gesprekken met een potentiële belegger verkeren in een eindstadium. Hij moet voor een lange periode met de gemeente, de UT en bedrijven aan de verdere ontwikkeling van het Kennispark willen werken.
Mix
Zo ontstaat een mix van investeringen , aldus Eerenberg, die verwacht dat ook veel ondernemers individueel gaan meedoen. Als het hier in beweging komt, willen bedrijven die hier zitten eerder investeren in een mooiere huisvesting.
De gemeente komt ze tegemoet door procedures te versnellen. Mits ze aan de bouweisen voldoen en parkeerplaatsen rond de huidige vestiging gebruiken voor uitbreiding. Dit zou bijvoorbeeld voor het snel groeiende NX Filtration een oplossing kunnen zijn.
Parkeren
Hoog op de agenda met de aan te trekken investeerder staat een alternatief voor de huidige parkeerparkeerplaatsen. Een grote, centrale parkeergarage ligt het meest voor de hand. Vooruitlopend bieden de parkeerterreinen bij De Grolsch Veste uitkomst. Er zijn al bedrijven die denken over pendelbusjes en het beschikbaar stellen van e-bikes, aldus Lucas.
© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: gemeente Enschede