Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Opvulling Hudson's Bay prioriteit voor Enschede

434082 download 3 59

De nieuwe Enschedese retailvisie gaat uit van beleving en kwaliteit qua winkelaanbod, horeca en hotels. Het document dat nu naar de gemeenteraad gaat valt samen met de tegenvaller die zich al weken aandiende: het vertrek van Hudson's Bay. "We zijn al bezig met telefoontjes plegen."

De sluiting van het Canadese winkelwarenhuis Hudson's Bay per eind december dwingt de gemeente Enschede tot onmiddellijke actie, erkent wethouder Eelco Eerenberg. "Het is natuurlijk slecht nieuws waarvan we wisten dat het er aan zat te komen. Maar we gaan meteen bellen met partijen die eerder belangstelling hebben getoond voor grote aantallen vierkante meters winkelruimte, om na te gaan of ze nog steeds interesse hebben."

De gemeente gaat in elk geval samen met andere partners bezien of en hoe de vrij te komen ruimte door het einde van Hudson's Bay tijdelijk kan worden gevuld. "In afwachting van een hopelijk permanente invulling van het pand is dat het eerste waar we naar kijken", zegt Eerenberg. "Winkelruiten die maandenlang met krantenpapier zitten dichtgeplakt, dat is niet wat we willen."

Belletje plegen
Uit de definitieve retailvisie die gisteren naar de gemeenteraad is gestuurd, blijkt dat er beslist vraag van de markt is naar grotere winkeloppervlakten op prominente A-locaties in Enschede. "Dat komt nu dus goed uit", aldus Eerenberg. Over concrete belangstelling van winkelketens kan hij niets zeggen. "Maar we hebben een aantal keren nee moeten verkopen tegenover grotere winkelbedrijven toen Decathlon zijn intrek nam in de Zuidmolen. Die mensen gaan we nu als eerste bellen." Over het type winkel dat eerder animo toonde, wil de wethouder verder niet veel kwijt. "Het zat op het snijvlak van kleding en zaken in en rond het huis."

De teloorgang van Hudson's Bay in Nederland maakt dat Eerenberg met terugwerkende kracht blij is dat het totale winkeloppervlak in Enschede niet fors is uitgebreid. "Die stemmen voor meer vierkante meters zijn er wel geweest. Maar als we dat hadden gedaan, dan hadden we nu, met het naderende vertrek van Hudson's Bay, een nog veel groter probleem gehad."

Met de retailvisie zet Enschede als dé koopstad van het oosten in op wat in het document als 'beleving' en 'kwaliteit' wordt omschreven. "Daarmee gaan we uit van een zekere schaarste die voor exclusiviteit en aantrekkingskracht zorgt", zegt Eerenberg.

Uit de visie spreekt een heldere afbakening van horeca rond de Oude Markt en winkels op en bij het van Heekplein. Het uitbreiden van horeca in winkelgebieden is in principe niet toegestaan. De gemeente geeft daarmee gehoor aan de wens van de bestaande horeca. Gemengde concepten, ofwel winkels met beperkte horeca en horeca met bescheiden winkelfunctie, zijn met zogeheten blurring wel mogelijk.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Emiel Muijderman
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.