Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

AUDIO | Nooit meer Winter Wonderland? Enschede Promotie vreest gevolgen van bezuinigingen

434415 download 2 78

Enschede Promotie krijgt nu een kleine anderhalf miljoen euro per jaar om de stad in binnen- en buitenland in de kijker te spelen. Dat gebeurt onder meer met spotjes op landelijke radiozenders, billboards in de Randstad en marketingcampagnes in de Duitse grensregio. Maar ook biedt de organisatie ondersteuning bij evenementen (zoals vergunningaanvragen), het uitdelen van plattegronden en het beheer van standplaatsen in de binnenstad.

Geen Koningsfestival. Geen introductieconcert voor studenten op de Oude Markt. Geen ijsbaan en feestelijke aankleding van de binnenstad tijdens Winter Wonderland. Geen verleidingscampagnes in Duitsland. Marieke ter Brugge, directeur van Stichting Enschede Promotie, schetst in een brief aan de gemeenteraad een somber toekomstbeeld voor de grootste stad van Overijssel.

Vanaf 2021 moet jaarlijks 1 miljoen euro bezuinigd worden op subsidies. Bij de meeste raadsfracties prijkt citymarketing hoog op het voorkeurslijstje van waar de grote klappen vallen. Culturele instellingen en subsidies die ten goede komen aan jeugd en gezin worden ontzien. Stadspromotie is volgens veel fracties geen kerntaak van de gemeente. Marieke ter Brugge luidt de noodklok. Een fikse bezuiniging op citymarketing is volgens haar de doodsteek voor promotie van Enschede als dé stad om te winkelen en voor een weekendje weg. Haar brief is ondertekend door horecavereniging VHSE, winkeliersvereniging Winkelhart, Ondernemersfonds Enschede, de Marktbon en het InterCityHotel, Van der Valk, De Broeierd en Huize Hölterhof.

Spotjes, billboards en marketingcampagnesEnschede Promotie krijgt nu een kleine anderhalf miljoen euro per jaar om de stad in binnen- en buitenland in de kijker te spelen. Dat gebeurt onder meer met spotjes op landelijke radiozenders, billboards in de Randstad en marketingcampagnes in de Duitse grensregio. Maar ook biedt de organisatie ondersteuning bij evenementen (zoals vergunningaanvragen), het uitdelen van plattegronden en het beheer van standplaatsen in de binnenstad.

Door op citymarketing te bezuinigen komt dit alles in gevaar. We hebben door de jaren heen door bezuinigingen al grote veranderingen in de organisatie moeten doorvoeren , zegt Marieke ter Brugge. Waar nu 1,5 miljoen voor promotie en 650.000 euro voor evenementen beschikbaar is, was dat tien jaar geleden nog respectievelijk 1,95 miljoen en 1 miljoen. Nu worden we opnieuw getroffen. De campagne Wanneer ga jij naar Enschede? die nu op volle toeren draait, stopt volgend jaar. Die is bekostigd met een deel van de opbrengst uit toeristenbelasting, maar dat wordt volgend jaar niet meer aan ons toegekend.

Einde Enschede Promotie?
Vanaf volgend jaar wordt er waarschijnlijk 160.000 euro bezuinigd op promotie van de regio Twente. Dat raakt de citymarketing ook. En nu dreigt vanaf 2021 ook nog eens 330.000 euro op de reguliere subsidie. Dat is het bedrag dat door de gemeente aan ons is gecommuniceerd. Daar moeten we het mee doen , aldus Ter Brugge. Als deze bezuinigingen worden doorgevoerd, valt volgens haar het doek voor Enschede Promotie. De verdeling van kosten is na aftrek van vaste lasten fiftyfifty op personeel en uitvoering. Dan is er of geen uitvoerend budget meer beschikbaar om projecten uit te voeren, of geen personeel om het budget te besteden. Een gelijke verdeling op beide posten zal betekenen dat er een veredeld VVV-kantoor met website overblijft. De organisatie zal dan een geheel nieuwe opzet moeten krijgen.

Een ding is volgens Ter Brugge zeker: de huidige inzet op stadspromotie kan dan bij lange niet worden uitgevoerd. Enschede heeft een hoge ambitie om bezoekers te trekken en meer talent te behouden. Om een bruisende stad te zijn. Daar zijn campagnes voor nodig. Die zijn afgelopen jaren heel succesvol gebleken. Er komt misschien weer een kleine crisis aan. De promotie nu afbouwen is het kind met het badwater weggooien. Cultuurwethouder Jeroen Diepemaat heeft kennis genomen van de brief van Enschede Promotie. We hebben waardevrij een lijst met bezuinigingsopties samengesteld. Het is aan de gemeenteraad om een keuze te maken. Op basis van de keuzerichtingen leggen we de puzzel. Maar ik maak me zorgen als ik zie wat de gevolgen bij Enschede Promotie zijn. Daar word ik niet vrolijk van.

1Twente sprak directeur Marieke ter Brugge van Enschede Promotie op de radio. Beluister het fragment hieronder.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Reinier van Willigen
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.