Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

AUDIO | Scooterongevallen in Enschede meer dan verdubbeld

436214 Cees Elzenga

In Enschede zijn de scooterongevallen in de binnenstad de laatste tijd gesprek van de dag. Burgemeester Onno van Veldhuizen eist een parkeerverbod voor scooters in de binnenstad en VVD-lid René Kreeft wil zelfs boetes tot mogelijk 1000 euro. Uit cijfers, die 1Twente van de gemeente kreeg, blijkt nu dat de uitspraken niet zomaar uit de lucht komen vallen: het aantal scooterongevallen is tussen 2014 en 2019 meer dan verdubbeld.

Gebeurden er in 2014 in het centrumgebied nog 30 ongevallen per jaar, waren dat er in 2018 al 64. Ook in 2019 staat de teller medio september al op 32 ongevallen. De ongelukken vinden dan meestal met een bromfiets plaats. Deze aanrijdingen komen drie keer vaker voor dan ongelukken met snorfietsen.

Singels en centrumgebiedOm de ongelukken in kaart te brengen, houdt de gemeente verschillende criteria aan. Een scooterongeval definieert de gemeente als een ongeluk waarbij minimaal één van de partijen een snor-of bromfiets bereed. Daarnaast maakt de gemeente onderscheid tussen de grote singels, als de Getfertsingel, Laaressingel of Oliemolensingel, en de centrumring (Hengelosestraat, Molenstraat, Oldenzaalsestraat, Mooienhof, Boulevard 1945, Ripperdastraat en De Ruyterlaan).

Vrijwel de meeste ongelukken met een bromfiets vinden plaats op de Boulevard 1945, ter hoogte van de Hudson s Bay, op de Ripperdastraat, achter het MST, en op de Molenstraat, ter hoogte van de Deurningerstraat. Maar ook de binnenstad, waar tijdens winkeltijden officieel niet overal gefietst en op scooters gereden mag worden, is een broedplaats voor ongevallen. Zo gebeurden er de laatste vijf jaar ongelukken onder andere op de Zuiderhagen, de Noorderhagen en de Kalanderstraat.

Niet gemelde gevallenKees Lems, verkeersdeskundige van de gemeente Enschede, meldt dat de cijfers niet voor honderd procent kloppen. De cijfers geven niet alles wat er gebeurt aan , legt Lems uit. Wij kunnen alleen maar de geregistreerde ongevallen door de politie opslaan. Veel kleine aanrijdingen worden niet gemeld en zien we dus niet.

Druk vanuit de gemeenteDat burgemeester Van Veldhuizen voor een parkeerverbod pleit, is niet eens zo vergezocht. De cijfers tonen aan dat er iets aan de overlast in de binnenstad gedaan moet worden. De teller voor uitgeschreven boetes stond de laatste maand al op 278. En dat is te veel , stelt woordvoerder Ton Kamp. De zwakkere verkeersdeelnemers worden de dupe van scooters en fietsers in de binnenstad. We zien dat de ongelukken toenemen en daarom denken we dat er een beetje meer druk vanuit de gemeente nodig is.

De gemeente weet nog niet hoe het parkeerverbod precies zal moeten worden uitgevoerd. Maar we moeten met een effectieve manier komen , aldus Kamp. Of de oplossing alleen een parkeerverbod is of een verbod in combinatie met een andere maatregel, onderzoeken we op dit moment.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Cees Elzenga
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.