Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Laatste kans voor Twente Airport van provincie: 'Tegen heug en meug'

Boeings op Airport Twente Ernst Bergboer 2021 11 24 093447 lrpu
Beeld: Ernst Bergboer

Nog twee jaar. Zo lang krijgt Twente Airport van de provincie Overijssel om een goed plan op tafel te leggen en het jaarlijkse tonnenverlies recht te trekken. Volgens de gedeputeerde een kansrijk scenario met investeerders die al klaar zouden staan, maar vanuit de Provinciale Staten blijft gemor klinken: "Dit is een laatste kans".

De rode cijfers overheersen, al sinds de vestiging van de eerste bedrijven op Technology Base, het bedrijventerrein dat ook Twente Airport omvat. De provincie is mede-eigenaar, samen met de gemeente Enschede, en moet geregeld de portemonnee trekken. In 2020 was het recordverlies 1,6 miljoen euro.

Heroverwegen

Een evaluatie volgde, en gisteren besloot het provinciale bestuur dat het (voormalig militaire) vliegveld nog twee jaar de tijd krijgt om de cijfers de lucht in te krijgen. Ook het provinciebestuur zelf wil nog tot 2025 blijven investeren in de luchthaven. Daarna moet er een "duurzaam perspectief liggen voor de kleinschalige luchthaven", zo luidt het besluit.

In 2025 zal de provincie haar rol in de luchthavenexploitatie 'heroverwegen'. Nu dus nog niet, het terrein krijgt nog even de tijd. Twente Airport zou een banenmotor moeten worden, maar van de bijna 12,5 hectare aan bedrijfskavels was deze zomer pas een kleine 2 hectare ingevuld.

Grote twijfels

Het besluit bleek een worsteling voor enkele partijen. Zo stelde de PvdA een hard hoofd te hebben in een rendabele toekomst, maar: "Uit de evaluatie blijkt dat er kansen zijn, dus hoe logisch zou het dan zijn om nu de stekker eruit te trekken? Dit is een laatste kans. Op een gegeven moment moet je zeggen: genoeg is genoeg."

Boeings op Airport Twente 2 Ernst Bergboer
Lees ook
Enschede moest dit jaar vijf bedrijven nee verkopen, regels 'Techbase' worden versoepeld

En ook de ChristenUnie gelooft eigenlijk niet meer in een succesvolle toekomst. "Ik ben een believer, maar haak langzamerhand af als het gaat om de toekomst van Twente Airport", stelde Jan Westert, die opmerkte dat hij in zijn twaalf jaar als Statenlid al twaalf jaar over dit onderwerp praat. "Triest dat het niet gelukt in die periode een businesscase te vormen. Maar wij zijn medeverantwoordelijk voor de huidige route. Bedrijven hebben zich gemeld, ondernemers binden zich, daar hebben wij een verantwoordelijkheid voor. Dus we stemmen tegen heug en meug in om een businesscase te ontwikkelen."

Wat GroenLinks en de SP betreft zou het project per direct mogen stoppen.

'Goed plan'

Zover komt het nu nog niet: in meerderheid stemde de politieke partijen in met het voorstel om de komende twee jaar nog aan te kijken. Gedeputeerde Roy de Witte ziet ondanks de vele verliesgevende jaren wel kansen, al erkent hij de moeilijke situatie. "We schetsen in de begroting een negatief beeld, presenteren een realistisch scenario. Maar er zijn stevige, regionale partijen die bereid zijn om te investeren. We hopen op korte termijn een scenario te schetsten, en ik denk dat we met een heel goed plan kunnen komen. Wat dat betreft ben ik wel een believer."

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met RTV Oost
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.