Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Ambtenaren in Enschede gaan slimme snelheidsbegrenzer testen: 'Ideaal in 30km/h-zones'

Pexels dids 3791193
Beeld: Pexels

Binnen twee jaar moet elke nieuwe auto verplicht worden uitgerust met Intelligente Snelheids Assistentie (ISA). Dat schrijft de Europese Unie voor. Het systeem, dat auto's automatisch laat reageren op de maximumsnelheid, moet nog wel uitvoerig worden getest. Enschede is een van die proeftuinen. Ambtenaren gaan het ISA-systeem dit jaar uitproberen.

De gemeente Enschede heeft zich bij de provincie Overijssel aangemeld om de proef met de slimme snelheidsbegrenzer uit te voeren. De provincie wil naar eigen zeggen met deze en andere digitale systemen aan de slag om de verkeersveiligheid te vergroten. Het aandeel verkeersslachtoffers dat te wijten is aan te hard rijden (30 procent) is volgens de provincie veel te hoog.

Slimme snelheidsbegrenzer

Volgens de EU kunnen met de Intelligent Speed Assistant tot 25.000 dodelijke verkeersslachtoffers en 140.000 ernstig gewonden per jaar voorkomen worden. Maar wat houdt dit systeem precies in? Moderne auto's zijn uitgerust met allerlei slimme hulpmiddelen die op elkaar kunnen reageren. In het geval van ISA gaat het bijvoorbeeld om de camera met verkeersbordherkenning, het navigatiesysteem en de cruise control of de snelheidsbegrenzer.

Voertuigen die zijn uitgerust met het ISA-systeem reageren automatisch als de bestuurder de maximale snelheid overschrijdt. Dit kan door signalen (piepjes) vanuit het dashboard of door tegendruk op het gaspedaal. Het systeem kan worden uitgezet, maar dat moet dan wel bij elke autorit opnieuw. Bovendien worden op last van de EU ook 'zwarte dozen' verplicht in nieuwe auto's. Alle ritdata van het voertuig worden daarin opgeslagen en kunnen door de politie worden uitgelezen.

Aansprakelijkheid

Behalve Enschede heeft ook Borne zich bij de provincie gemeld om het ISA-systeem uit testen. Aanvankelijk zal het systeem in Enschede in zo'n vier auto's van de gemeente worden ingebouwd. Het testen houdt in: kijken hoe de slimme snelheidsbegrenzer werkt op de inrichting van wegen en verkeersborden in de stad in combinatie met de door de provincie aangeleverde data van maximumsnelheden.

Voor het gebruik in de praktijk komen veel vragen aan bod. "Dat gaat over aansprakelijkheid bij eventuele ongevallen", aldus Benjamin Groenwolt van de gemeente Enschede. "Als de aangeleverde snelheidsdata en de verkeersborden langs de weg niet overeen komen, welke moet dan worden gevolgd?"

Dertigkilometerzones

Mede door de nieuwe regelgeving zullen steeds meer auto's in de stad zijn uitgerust met het ISA-systeem. Groenewolt ziet winst in de komst van de slimme snelheidsbegrenzer. "Denk aan het nachtelijke racen op de singels. Drempels aanleggen is daar geen optie. Dit systeem kan de veiligheid toch vergroten. Het kan ook ideaal zijn in 30km/h-zones."

Vanuit woonwijken komen regelmatig klachten over hardrijders. Maar bij een dertigkilometerzone hoort ook een weginrichting die de snelheid omlaag brengt. De politie kan niet overal handhaven en zal dat niet doen als het wegprofiel niet past bij een dertigkilometerzone. Met het gebruik van ISA wordt dat naar verwachting opgelost. Toch zullen er landelijk eerst nog ethische discussies gevoerd worden over de relatie tussen ISA en privacy.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.