Verkeer
Stuur appje
Zoek

Pro Hengelo wil regels tegen verrommeling door deelscooters en deelebikes

Deelscooters go sharing hengelo STILL 1 TTWENTE
Hengelo kende al de deelscooters van Go Sharing, nu heeft het bedrijf ook tachtig ebikes uitgezet in de stad.
Beeld: 1Twente

Hengelo kende al de deelscooters van Go Sharing, nu heeft het bedrijf ook tachtig ebikes uitgezet in de stad. De voordelen daarvan zijn evident: iedereen kan met z'n bankpasje, zijn mobieltje en een ID-kaart in de hand snel een vervoersmiddel vinden om zich binnen de stad te bewegen. Over de nadelen van deze voertuigen heeft Pro Hengelo nu vragen gesteld: "Moeten we geen regels afspreken om te zorgen dat de trottoirs begaanbaar blijven?"

Vollere stoep

Het fenomeen deelfietsen is trouwens niet helemaal nieuw in Hengelo: het merk Bondi City plaatste er vorig jaar september al twintig. Fractievoorzitter Frank Peters is blij met al deze initiatieven, die het voor veel mensen mogelijk maakt om binnen de stad snel van A naar B te reizen.

Maar hij plaatst ook kanttekeningen: "De stoep, normaliter het loopgebied voor een voetganger, is in Hengelo steeds slechter begaanbaar. Auto’s die met de vier wielen op het trottoir staan, tuinen die 1,5 meter uitdijen en al het deelvervoer dat willekeurig en klakkeloos op de stoep wordt geparkeerd, maakt dat de stoep steeds voller wordt en de voetganger dus minder ruimte heeft. Deelvervoer heeft veel kansen in deze veranderende en snelle maatschappij, maar het lijkt er op dat er wel wat regels of kaders aan moeten worden gegeven om het niet in chaos te laten ontaarden."

“Moeten we geen regels afspreken om te zorgen dat de trottoirs begaanbaar blijven?”

Straatbeeld

Om die reden heeft Peters nu vragen gesteld aan het college van B en W. Hij wil onder meer weten wat de bestuurders vinden van de ontwikkelingen op het vlak van deelvervoer en wat de toegenomen aantallen doen met het straatbeeld? En hij wil weten of het college 'ideeën heeft hoe deze ontwikkeling in goede te banen leiden, zodat het geen bende wordt?'

Tenslotte wil Peters weten of het college weet of er meer partijen zijn die met dit soort initiatieven naar Hengelo komen.

icon_main_info_white_glyph

Tachtig nieuwe ebikes

Go Sharing heeft vorige week tachtig ebikes in Hengelo geplaatst. Via de Go Sharing app zijn ze te vinden en te reserveren. Gebruikers betalen met een voordeelpakket achttien cent per minuut, een starttarief van 25 cent en vijftien cent om de ebike in de parkeerstand te plaatsen. De fietsen hebben een actieradius tot zestig kilometer. De accu's worden door Go Sharing vervangen zodra ze leeg dreigen te raken.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.