Enschede

Parkeergarage onder busstation: Enschede krijgt vele miljoenen voor 'versnellen woningbouw'

Het gaat om de grootste subsidievangst sinds de wederopbouw van de door de vuurwerkramp getroffen wijk Roombeek. De gemeente Enschede krijgt een bijdrage van bijna 21 miljoen euro van het Rijk. Het geld is bedoeld voor grote (en dus dure) aanpassingen aan de infrastructuur die meehelpen om de woningbouw te versnellen. Opvallendste project: een complete metamorfose van het stationsgebied.

20220624 Enschede Busstation Google Maps
Onder het busstation van Enschede moet een ondergrondse parkeergarage komen. © GoogleMaps

De ministeries van Binnenlandse Zaken en Infrastructuur en Waterstaat maken 1,5 miljard euro vrij voor het versnellen van woningbouwplannen in het hele land, door te investeren in de bereikbaarheid van de omgeving. Dat is donderdagmiddag in een brief aan de Tweede Kamer bekendgemaakt. In heel Nederland is aan tientallen projecten een bijdrage toegewezen. Slechts vier daarvan in de provincie Overijssel, maar wel twee in Enschede.

Ondergrondse parkeergarage

Van de totale bijdrage die Enschede kan verwachten is 17 miljoen euro bedoeld voor het verder ontwikkelen van bouwplan Centrumkwadraat. De komende jaren verrijzen in de spoorzone van Enschede Centraal honderden woningen, onder meer op de voormalige locatie van gaydisco ’t Bölke en de huidige locatie van de SJHT-studentenflat aan de Molenstraat. Het vergezicht is dat het project in de toekomst zelfs 2.500 woningen telt, waaronder een woontoren op de plek van de oude brandweerkazerne.

Maar bij een bouwplan hoort ook infrastructuur. In het stationsgebied is de grootste wijziging het fysiek afsluiten van het Stationsplein voor auto’s, zodat het als het ware bij het stadserf wordt aangetrokken. Onder het huidige busstation moet dan een nieuwe parkeergarage komen, met een ingang aan de kant van de Parkweg. Daarvoor is 12 miljoen euro gegeven. Ook voor de ontwikkeling van het nieuwe busstation (2 miljoen euro) en twee fietsbruggen over de Lambertus Buddestraat en Tubantiasingel (3 miljoen) krijgt de gemeente een rijksbijdrage.

'Bereikbaarheid en bouwen gaan hand in hand'

Voor woningbouwplan Cromhoff krijgt Enschede 3,9 miljoen euro. In het gebied tussen Zuiderval, Getfertsingel, Burgemeester van Veenlaan en Wethouder Beversstraat worden 400 tot 500 woningen gebouwd. Onder meer het voormalige Wegenerkantoor krijgt daarbij een nieuwe invulling. De rijksbijdrage wordt gestoken in de aanleg van fietspaden in het gebied en de ontwikkeling van de Industriestraat, de parallelweg van de Zuiderval.

“Het is belangrijk dat Enschede zo goed mogelijk bereikbaar is via spoor, weg, fietspad en water”, legt wethouder Jurgen van Houdt het belang van de bijdrage uit. Maar hoezo wordt daarmee een bouwplan versneld? “Woningen en infrastructuur zijn van elkaar afhankelijk”, zegt wethouder Jeroen Diepemaat. “Als je woningen bouwt, heb je bijvoorbeeld parkeerruimte nodig. Die is schaars in het centrum. Door een nieuwe parkeergarage onder het busstation te bouwen, kunnen we de bestaande Stationsgarage alleen voor omwonenden toegankelijk maken.”

Plannen liggen klaar

Dat Enschede zelfs voor twee projecten een subsidie in de wacht heeft gesleept voelt als prijsschieten. Te meer, omdat er nog niet eens een schets is van hoe zo’n nieuwe parkeergarage eruit moet zien. “Het helpt wel dat we de afgelopen jaren wat plannen hadden liggen”, zegt Van Houdt. Hij doelt bijvoorbeeld op de mobiliteitsvisie, waarin de wens voor de parkeergarage uitdrukkelijk wordt uitgesproken.

Collega-wethouder Diepemaat wijst daarnaast op de zogeheten investeringsagenda, een apart potje van 26 miljoen euro voor bouwprojecten. “Het helpt ook dat we het geld hebben klaar liggen voor cofinanciering, want een eigen bijdrage is een vereiste.” Waarmee de wethouders eigenlijk willen aangeven dat het beleid dat zij de afgelopen vier jaar uitvoerden, in deze situaties zijn vruchten afwerpt.


Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie? Tip de redactie via mail of telefoon.