Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Enschede aast met campagne op meer weekendtoeristen

409118 posters

Enschede investeert 100.000 euro in een campagne voor promotie van de stad als bestemming voor een weekendje weg. Het doel is minimaal 15.000 extra overnachtingen in het komende jaar.

'Wanneer ga jij naar Enschede?', is de slogan van de nieuwe promotiecampagne, die vanaf maandag landelijk wordt uitgerold. Gerichte acties op sociale media, reclame op radio, advertenties in bladen en posters op grote NS-stations moeten toeristen voor een langer verblijf naar de stad lokken. Het doel is minimaal vijf procent meer overnachtingen in het komende jaar.

Toeristenbelasting
Voor de campagne is honderdduizend euro beschikbaar. Het betreft de meeropbrengst van de toeristenbelasting, die in april 2016 is ingevoerd. Destijds is afgesproken dat jaarlijks twee ton naar de gemeentekas zou gaan en extra inkomsten ten goede komen van toerisme. Directeur Marieke ter Brugge van Enschede Promotie: "Met hotels, B&B's, campings en vakantieparken in Enschede is afgesproken het geld dit jaar te besteden aan promotie van Enschede als bestemming voor een weekendje weg."

15.000 extra overnachtingen"Het gemiddelde aantal weekbezoekers aan de binnenstad stijgt al jaren flink. Vorig jaar met 20.000 tot 224.000. Ook het aantal overnachtingen neemt toe. De cijfers over vorig jaar zijn er nog niet, maar in 2017 waren er 266.000 overnachtingen. Maar we denken op dat gebied nog behoorlijke winst te kunnen maken. Dat blijkt ook uit onderzoek van I&O Research. Deze nieuwe campagne moet resulteren in minimaal 15.000 extra overnachtingen ten opzichte van vorig jaar en 40 procent meer bezoekers van onze website (UitinEnschede/overnachten, red.), zodat ze zich in elk geval oriënteren op de mogelijkheden van Enschede."

Niet of, maar wanneerTer Brugge is ervan overtuigd dat de doelstellingen worden gehaald. "We hebben als stad ook voor een langer verblijf veel te bieden. Denk aan onze winkels, de evenementen, het horeca-aanbod, de groene omgeving om te wandelen en fietsen, en de culturele activiteiten. De vraag is wat ons betreft dan ook niet zozeer òf je naar Enschede gaat, maar wanneer? Dat is ook de ondertoon van de campagne."

Daarbij richt Enschede zich vooral op specifieke doelgroepen, mede ingegeven door de financiële mogelijkheden. "Honderdduizend euro lijkt misschien heel veel, maar is in de marketingwereld een beperkt budget", aldus Ter Brugge. "Het betekent keuzes maken."

ErlebnissstadtMarketeer Bjorn de Voer van Enschede Promotie: "We hebben laten onderzoeken welk profiel past bij Enschede. Dan komen we uit op een brede doelgroep van 21 tot 49 jaar. Meer specifieker vooral vrouwen, ook al omdat zij veelal beslissen waar een weekendje weg naartoe gaat. Via sociale media kun je, je heel goed direct richten op deze doelgroep. Verder komen er radiospotjes op Sky Radio, advertorials in Libelle Magazine en gedurende een paar weken reclame-uitingen op de NS-stations van Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Delft en Alkmaar."

Behalve de nieuwe campagne in Nederland blijft Enschede Promotie zich met acties richten op Duitse toeristen. Daar wordt geprobeerd Enschede als 'Erlebnissstadt' op de kaart te zetten voor een weekendje weg. Behalve in het Euregiogebied wordt sinds een paar jaar vooral campagne gevoerd in het Ruhrgebied, met name in Essen en omgeving. Ter Brugge: "Dit jaar blijven we, naast de offlinecampagne, ook online aan de weg timmeren in Duitsland. Eveneens met het doel meer bezoekers te verleiden om te overnachten in Enschede."

Nieuwe hotelsDoor de komst van InterCityHotel (2015), Van der Valkhotel (2016) en het dit jaar geopende U Parkhotel zijn volgens Enschede Promotie de kansen op de markt van meerdaags toerisme gestegen. De stad biedt nu 1095 bedden. De bezettingsgraad van de hotels was vorig jaar 80 procent, aldus Ter Brugge. "Wat betreft overnachtingsmogelijkheden heeft de stad nu voldoende aanbod."

Toch is er op grond van de deze week gepresenteerde concept-retailvisie van de gemeente nog plek voor een nieuw hotel. In een onderzoek wordt de marktruimte geraamd op 150 kamers. "Om de verzorgingsfunctie van Enschede voor zowel de zakelijke als toeristische markt te versterken.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Enschede Promotie
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.