Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Scooters zorgen voor overlast in Enschede: €˜Kan zo niet langer €™

413915 bike 2347541 1920

De roep om de overlast door scooters en brommers in het centrum van Enschede aan te pakken neemt toe. De gemeente werkt nog steeds hard aan een plan van aanpak.

Voor Kirsten Alacali, moeder van twee jonge kinderen en als ondernemer actief aan het Van Loenshof, is de maat vol. De overlast door brommers en scooters die ik dagelijks zie, kan zo echt niet langer.

Alacali luchtte afgelopen week als bezorgde moeder van twee kinderen van 1 en 2 jaar haar hart op Facebook. De Enschedese beschreef in een persoonlijk relaas hoe ze tijdens een wandeling naar de binnenstad bijna werd aangereden door scooters die met hoge snelheid passeerden. Het was levensgevaarlijk , aldus Alacali, die zegt ook als ondernemer vrijwel dagelijks te worden geconfronteerd met de overlast.

Alacali zit met Blur Hairstudio aan het Van Loenshof en kijkt uit op de speeltoestellen tegenover sportzaak Decathlon. Daar rennen de spelende kinderen heen en weer, maar als er dan weer een brommer of scooter veel te hard voorbijrijdt, dan houd je je hart vast. Vroeg of laat gaat het een keer gruwelijk mis.

Hoge kosten
De overlast door (vooral) brommers en scooters in het stadscentrum heeft al twee, drie jaar de aandacht van de lokale politiek. In 2017 bleek het vanwege de hoge kosten niet mogelijk structureel handhavend op te treden tegen de overlastplegers. Een paar maanden geleden stelde gemeenteraadslid Barry Overink (Burgerbelangen) schriftelijke vragen aan het college over de problematiek, die volgens de volksvertegenwoordiger tot groeiende irritatie bij ondernemers en het publiek leidt. Als ik in de binnenstad kom, dan word ik hier elke dag wel op aangesproken door mensen. Vooral de hoge snelheid, van brommers en scooters maar ook van elektrische fietsen, levert gevaarlijke situaties op en ergert de mensen in hoge mate.

Plan
Het gemeentebestuur heeft in antwoord op de vragen van het Burgerbelangen-raadslid beloofd rond de zomernota met een plan van aanpak te komen. Die afspraak staat nog steeds, laat wethouder Eelco Eerenberg (centrum) per sms weten. Medio juli, als het begrotingsplaatje voor 2020 aan de raad wordt voorgelegd, zal er een plan moeten liggen.

De lastigheid van de oplossing van de brommer- en scooteroverlast zit echter in het geld, meent Eerenberg, die de zomernota als een traditionele puzzel van wensen en bezuinigingen omschrijft.

De groeiende overlast rechtvaardigt volgens Overink het beschikbaar stellen van serieus geld . Dit is een ernstige kwestie, die niet alleen raakt aan de leefomgeving maar vooral te maken heeft met veiligheid. Niet het lawaai van die scooters en brommers is het probleem, al vind ook ik dat ze een enorme herrie maken. De snelheid van scooters en elektrische fietsen in een drukke binnenstad is veel meer een probleem. Iedereen kent wel die maaltijdbezorgers die met zo n grote bak voorop met een rotgang door het centrum rondrijden. Het is echt wachten tot dat een keer misgaat.

Overink wijst er wel op dat eventuele financiële middelen in principe pas in 2020 beschikbaar komen. Eigenlijk zouden we moeten kijken of er met de gewijzigde toegang tot de binnenstad niet nu al wat aanpassingen mogelijk zijn.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Pixabay
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.