Enschede

Hoera: de Twentse nachttrein is er (een beetje dan)

De kogel is na maanden eindelijk door de kerk: Twente krijgt een nachttrein tussen Enschede en Zwolle. Voorlopig wel in een âlight-variantâ. âWe heffen eerst het glas, maar moeten daarna echt doorpakken om de tijden te verruimen.â

447724 836354
Joost Dijkgraaf | Tubantia

âEen behoorlijke bevallingâ, noemt VVD-factievoorzitter René Kreeft de totstandkoming van de nachttrein tussen Enschede en Zwolle. Na maanden van lobbyen, praten en sleuren werd donderdag duidelijk dat er tussen de twee grootste steden van Overijssel ook in de late uurtjes een trein gaat rijden vanaf juni dit jaar. Kleine kanttekening bij het besluit van het college van Gedeputeerde Staten in Zwolle: voorlopig gaat het om één extra rit in beide richtingen en alleen op vrijdag en zaterdag.

Nachttrein-light
âFeitelijk gezien is het een nachttrein, aangezien de laatste verbinding uit Enschede straks om 0.03 uur vertrekt en die uit Zwolle om 01.00 uurâ, reageert Kreeft. âMaar wij gaan toch echt voor een laatste trein die rond de klok van tweeën âs nachts rijdt, in iedere geval in het weekend. Met dat voorstel heeft de gemeenteraad in Enschede ook unaniem ingestemd.â

Twee jaar geleden werd deze regio gekort op het aantal nachtelijke ritten. Vanaf dat moment vertrok de laatste intercity van Enschede om 22.46 uur, de laatste stoptrein om 23.34 uur. Ook in het weekend, waardoor theater- of concertbezoekers uit andere plaatsen onmogelijk met het OV naar huis kunnen. âOnbestaanbaarâ noemde Kreeft dat voor de grootste stad van Twente.

Vervoerders NS en Keolis gaven in een reactie aan dat er geen behoefte zou zijn aan een nachttrein op dit traject. Daar komen ze nu, na een politieke lobby vanuit Enschede en het provinciehuis in Zwolle, op terug. Kreeft: âIk voel aan mijn water dat ze over een paar jaar zullen erkennen dat er tóch wel vraag naar was. In zoveel opzichten is het van belang. Mensen worden steeds mobieler, de trein is schoner en onder jeugd populairder dan de auto. Als we als regio Twente de jeugd willen behouden hier, zullen we ze moeten boeien en aan ons binden. Dat doe je niet door ze het gevoel te geven opgesloten te zitten, als je na elven niet eens meer naar huis kunt.â

Snel doorpakken
Toch is er voorzichtig optimisme, aangezien Keolis voorlopig maar één extra rit inzet op vrijdag en zaterdag. Uit Enschede vertrekt er een trein iets na middernacht, die wel stopt op alle tussenliggende stations tot aan Zwolle. Wethouder Jurgen van Houdt noemt het nog âgeen volledig nachtnetâ. Kreeft sluit zich daar bij aan: âWe gaan nu eerst het glas heffen op dit resultaat, maar moeten daarna heel snel gaan doorpakken. Het is een concept dienstregeling, laten we zorgen dat bij de definitieve versie de tijden al verder zijn verruimd.â

De kosten voor de nachttrein lopen naar verwachting op tot â¬100.000,-. Dat wordt deels betaald vanuit inkomsten afkomstig van het traject en vanuit een bijdrage van de provincie. De nachtritten worden na een jaar geëvalueerd.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede. Foto: Frans Nikkels
Bericht naar de studio

Dit bericht gaat naar onze radiostudio. Tip voor de redactie? Mail naar redactie@1twente.nl.